– Vi synes det tar utrolig lang tid. Å bruke ett år på ei lita bru er i meste laget når det har tatt kortere tid å få ferdig ei stor bru som den på Sunndalsøra, mener de.

Sjåførene er ansatt hos Elias Breivik AS i Ålesund og kjører fast rute med dagligvarer fra lageret i Trondheim til alle Coop-butikkene i Møre og Romsdal pluss litt ned i Sogn og Fjordane.

Vanskelig punkt

I vinter var det trasig å passere den provisoriske brua over Stokkelva, som ligger lavere enn den gamle. Elva passeres i ei dump, som det til tider har vært krevende å komme ut av eller bremse ned mot på glatt føre. At det bare er plass til én bil i bredden har ikke gjort passeringen enklere, sier de.

Lang historie

– Det er ei lang historie, svarer leder Torgeir Bye ved vegseksjonen i Statens vegvesen, når Romsdals Budstikke ringer.

– Hvorfor tar det så lang tid med den nye Stokkbrua?

– Det starta på høsten i fjor da vi oppdaget at brua hadde redusert bærevne, forteller Bye.

Stokkbrua fikk nedskrevet aksellast og totalvekt på grunn av dårlig bæreevne i oktober, og tungtrafikken mellom nord og sør i ytre måtte kjøre omvegen over Fursetfjellet. En så for seg å støpe nytt dekke oppå det gamle, og meningen var at brua skulle stå ferdig til vinteren.

Men så viste det seg overraskende nok at brufundamentene ikke sto på fast grunn.

– Vi måtte rykke tilbake til start og sette i gang ny prosjektering, forklarer seksjonslederen.

Midlertidig bru

Interimsbru ble montert på oppsida av vegen, slik at all tungtrafikk kunne passere. Brua var også nødvendig for å kunne brøyte vegen. Lysregulering ble tatt i bruk, men seinere fjerna fordi den ikke fungerte etter hensikten.

– Ferdig i oktober

Prosjektering er en langvarig prosess, der alle bruprosjekt skal inn til Vegdirektoratet for kontroll. Men i slutten av mai var Stokkbrua ferdig prosjektert. Bestilling ble levert til BMO Entreprenør, som Vegvesenet har vedlikeholdskontrakt med. De har tre måneder på seg til å starte arbeidet.

– Vi regner med at ny bru skal være på plass i slutten av oktober, sier Bye.

Han legger til at Vegvesenet valgte å asfaltere den midlertidige brua for å gjøre forholdene best mulig for trafikantene.

– Langtransportsjåførene påpeker at det var problem på vinterføre med å komme opp av dumpa der brua ligger?

– Ja, det var av den grunn vi valgte å fjerne lysreguleringen. Det er relativt godt sikt på stedet. Planen er at det ikke skal bli en vinter til med midlertidige løsning.

3 millioner

Den nye Stokkbrua vil koste 3 millioner kroner og får en bredde tilpassa vegbredden.

– Er andre utbedringer på gang i år på fylkesveg 279?

– Andre tiltak langs vegen er noe rekkverk, drenering og kantforsterking på enkelte strekninger, slutter Bye.