Kampanjen #besafie går ut på at turister kan ta det som tilsynelatende er en farlig selfie i en tryggere setting.

Se video øverst i saken!

Målet er å få alle som ferdes ute i naturen til å tenke sikkerhet og ta riktige forhåndsregler.

Det er første gang det kjøres en kampanje som dette på verdensbasis.

Bidrag fra Romsdalen

Fotograf Matti Bernitz Pedersen fra Åndalsnes har levert ett av bildene som brukes i kampanjen.

- Bildet er tatt fra toppen av Bruraskaret for omtrent fire år siden. Her ser du rett ned i Romsdalen, og får følelsen av at du står på kanten av et stup. Planen er at det også skal ligge en stor stein som du kan stå på i enden av bildet, for å en tredimensjonal følelse.

Størrelsen på bildet er 3x3 meter, og det ligger plassert på blant annet Skimuseet i Holmenkollen og Gjendesheim Turisthytte.

Kastet ball

Kampanjen er utviklet i samarbeid mellom Innovasjon Norge/Visitnorway, Røde Kors, DNT og NHO Reiseliv. Pedersen har levert bilder til Innovasjon Norge/Visitnorway tidligere, og de har regelmessig kontakt.

- De visste derfor at jeg sitter på et stort arkiv bilder som passer i en slik kampanje, og vi kastet ball for å finne riktig motiv. I utgangspunktet så de for seg et bilde hvor du balanserer på en spiss egg og ser ned på begge sider, men vi endte til slutt opp med bildet fra Bruraskaret.

- Veldig viktig tema

Pedersen synes det er morsomt å jobbe med en kampanje som skiller seg ut.

- Den har allerede fått mye oppmerksomhet fordi den er annerledes, samtidig som den setter fokus på et veldig viktig tema.

Innovasjon Norge skriver på sine hjemmesider at det fra hele verden har blitt rapportert om store personskader og dødsfall knyttet til selfier tatt i farlige situasjoner - der målet har vært å få det perfekte turbildet.

Hvert år utfører Røde Kors om lag 1000 redningsoperasjoner i hele Norge, et tall som har tredoblet seg i løpet av de siste ti årene.

- Det er trygt å være turist i Norge, men utfordringen ligger i å opplyse alle hva de går til. Vi som er født og oppvokst med søndagsturer klarer å lese værmeldinger og beskrivelser av turer, og forstå hva disse innebærer. En nederlender er kanskje ikke like klar over hva skandinavisk natur kan by på.

#besafie

Bildene turistene tar kan de poste i sosiale medier med hashtagen #besafie.

- Det er nok ikke alle som tar bilder som kommer til å benytte seg av hashtagen. Samtidig så tror jeg ikke de som står bak kampanjen måler suksess i antall hashtags, men i at budskapet når ut til flest mulig.

Fotografen her står ikke på toppen av Bruraskaret, men på bildet til Matti Bernitz Pedersen som ligger plassert på gulvet. Foto: Cecilie K. Hårvik / Making Waves
Matti Bernitz Pedersen. Foto: Privat