– Som de fleste har fått med seg, forlot rotoren helikopteret forut for at det havnet i havet. Basert på de faktaene vi har og det visuelle, så vet vi at det er en teknisk ulykke, ikke menneskelige feilhandlinger om bord i helikopteret, sier direktør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling på en pressekonferanse tirsdag.

13 personer mistet livet da helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland fredag.

Alt var normalt fram til ulykken skjedde, og det ble ikke sendt nødsignal, opplyser Halvorsen.

– Vi vet at ulykken utviklet seg veldig, veldig raskt, sier han.

Nye vrakdeler

Havarikommisjonen har fått lest av ulykkeshelikopterets såkalte svarte boks, altså ferdskriveren og taleregistratoren.

– Det er en del vi har kunnskap om etter å ha lest av den, samt informasjonen fra vrakrester på ulykkeshelikopteret, sier Halvorsen.

Tirsdag viste han pressen rundt på Haakonsvern i Bergen, hvor vrakdelene fra helikopteret er samlet for undersøkelser og analyser.

– Det er et bilde av arbeidet som står foran oss. Dette er et stort og vanskelig arbeid som vi trenger god tid på å komme helt til bunns i.

Tidligere har Havarikommisjonen opplyst at det normalt tar rundt ett år å få ferdig en rapport som kan gi svar på hvorfor ulykken skjedde.

Dårlig vær

Mannskap fra Havarikommisjonen jobber fortsatt med å hente opp vrakdeler på og ved ulykkesstedet.

– Vi har plukket med oss mye fra havet og på land, men det er fortsatt ting igjen. Søket er ikke avsluttet, men det er satt på hold fordi været ikke tillater dykking akkurat nå. Vi fortsetter arbeidet når været tillater det, sier Halvorsen.

Hovedvraket og ulike andre komponenter fra helikopterstyrten ved Turøy på Sotra er samlet på Haakonsvern Orlogsstasjon. Foto: Statens Havarikommisjon / NTB scanpix