De ansatte i TV 2 ble tirsdag orientert om konsernets strategiplan fram til 2020 i et allmøte i Bergen.

Sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes opplyser at selskapet ser behovet for en «lønnsomhetsforbedring» på 350 millioner kroner de kommende fire årene.

– TV 2 er akkurat nå i for høy grad satt opp for det TV-markedet vi har vært en del av, ikke det TV-markedet vi skal gå inn i. Vi blir nødt til å se på hvordan vi kan øke effektiviteten over hele virksomheten. Vi må kutte kostnader for å investere i godt innhold og kritisk journalistikk og fortsette den digitale ekspansjonen vi er i gang med, sier Sandnes i en pressemelding.

Færre ansatte

På allmøtet ble det opplyst at det skal bli færre ledere og færre medarbeidere i selskapet. Hvor kuttene skal komme, er ikke avklart enda, men TV 2-ledelsen varslet at ansatte som ønsker å søke om sluttpakke nå, får mulighet til å søke om det.

– Vi går ut med tilbud om å søke sluttpakker allerede nå fordi vi vet at vi kommer til å kutte bemanningen framover. Det kan være ansatte som sitter på gjerdet og vurderer andre ting. Da kan det være et godt signal at de nå vet at de har muligheten til å søke sluttpakke, sier kommunikasjonsdirektør Sarah C.J. Willand til NTB.

Hun opplyser at TV 2-ledelsen vil komme tilbake til organisasjonen i midten av desember med tydeligere svar på hvilke konsekvenser strategiplanen vil få for organiseringen av mediehuset.

Ambisiøst

Styret, ledelsen og tillitsvalgte har arbeidet i månedsvis med strategiplanen som har gått under navnet «TV 2 i 2020».

– Det er et ambisiøst prosjekt for TV 2s fremtid, som også vil medføre negative endringer. Det jeg kan si er at Prosjekt 2020 i utgangspunktet ikke er et nedbemanningsprosjekt, men en strategiplan for TV 2 fremover, i et mediemarked som er krevende, uttalte klubbleder Henrikke Helland til Bergens Tidende før tirsdagens allmøte.

TV 2-sjefen varsler at selskapet vil løfte fram den digitale løsningen TV 2 Sumo i årene som kommer.

– TV 2s viktigste oppgave er å fortsette å skape innhold som våre seere vil ha. Samtidig må vi styre transformasjonen mot en fullverdig digital TV-virksomhet der TV 2 Sumo tar en langt større plass enn i dag, sier han.

Ansvarlig redaktør i bransjenettstedet Kampanje karakteriserer de varslede kuttene som både store og alvorlige.

– Dette er det mest alvorlige kuttprogrammet som TV 2 noensinne har gjennomført i sin 25-årige historie. Det er alvorlig og dramatisk. Samtidig skjer det i alle andre mediehus, det være seg Schibsted, NRK eller Amedia. Alle kutter og forbereder seg på en ny konkurransesituasjon, sier Hauger til NRK.

Ingen garanti

Arbeiderpartiets mediepolitiske talsperson, Arild Grande, understreker at kutt-signalene fra TV 2 viser at vi ikke har noen garanti for å beholde en kommersiell allmennkringkaster i Bergen.

– Dette viser at mediebransjen er inne i svært krevende og tøffe omstillinger, og at det haster med avklaring for kommersiell allmennkringkasting, sier han.