Pårørende og etterlatte samlet seg flere steder i landet fredag etter den tragiske helikopterulykken som kostet 13 mennesker livet. Fra mange hold ble det uttrykt sorg og medfølelse.

Samtidig har arbeidet med å finne ut hva som skjedde, startet. Deler av helikopteret som styrtet ved Turøy i Hordaland fredag, er hevet. De svarte boksene er funnet og blir sendt til England lørdag.

– De som føler utrygghet, savn og smerte, skal vite at de ikke er alene i sorgen. Dette er en sorgfull dag for alle som jobber i norsk olje- og gassvirksomhet, og for hele det norske samfunnet, sa en sterkt preget statsminister Erna Solberg (H).

Kongeparet og kronprinsparet avlyste sin reise til Stockholm der de skulle delta i kong Carl Gustafs 70-årsdag.

– Jeg har med stor sorg mottatt nyheten om helikopterulykken ved Turøy, skrev kong Harald i en kondolanse til Statoil.

Ulykken er den alvorligste på norsk sokkel siden 18 mennesker mistet livet da et helikopter styrtet på vei fra Flesland til Statfjord A i 1978. Det har ikke vært en dødsulykke med offshorehelikoptre i Norge på 19 år.

Kriseteam og pårørendesentre

Aker Solutions mobilisert sine kriseteam i Norge. Halliburtons kriseteam er samlet i Stavanger og i Bergen og opprettet en pårørendesentral, noe også Statoil gjorde i Bergen.

– Vi har gitt samtlige tilbud om å komme hit. Her er det helsepersonell, politi, nordsjøprester, psykologer som er tilgjengelig for dem som ønsker det, sa mediekontakt Knut Rostad i Statoil til NTB utenfor Scandic Hotel Kokstad, som fungerer som pårørendesenter.

Oljearbeiderne som omkom var ansatt i seks forskjellige selskaper, Statoil, Halliburton, Aker Solutions, Schlumberger, Welltec og Karsten Moholt.

De fløy en rutinemessig hjemreise fra Statoils Gullfaks B-plattform til fastlandet. Det var elleve nordmenn, én brite og én italiener om bord i helikopteret, som tilhører CHC Helikopter Service.

Rotoren løsnet

Helikopteret styrtet like etter klokken 12 fredag. En video som TV 2 fikk tilgang til, viste at rotoren løsnet og i en lang periode «fløy» videre etter å ha blitt skilt fra resten av helikopteret.

– Det var et smell og en veldig spesiell motorlyd, så jeg tittet ut av vinduet. Da så jeg helikopteret styrte i en voldsom fart. Deretter så jeg en eksplosjon, forklarte et øyenvitne til Bergensavisen.

Havarikommisjonen får bistand fra den franske og den engelske havarikommisjonen i videre undersøkelser på ulykkesstedet. I tillegg vil representanter for Luftfartstilsynet og EASA delta.

Deler av helikopteret som styrtet ved Turøy utenfor Bergen i Hordaland, ble hevet fra 6-7 meters dyp av et kranfartøy fredag kveld. Rotoren ble funnet på land, et par hundre meter unna.

Fem ulykker

Helikoptermodellen EC225 Super Puma har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia. Luftfartstilsynet har inntil videre innført flyforbud for helikoptertypen. Det dreier seg om et 20-talls helikoptre. Britiske luftfartsmyndigheter og produsenten Airbus har også innført flyforbud.

Ulykkeshelikopteret fikk utsatt service to ganger i fjor, ifølge VG. Tilsynet opplyser at det fikk ny girboks i januar i år og nytt rotorhode to måneder senere.

Luftfartstilsynet vil undersøke hvorfor CHC Helikopter Service ba om utsettelse. Firmaets administrerende direktør Arne Roland sier at de ikke har noen indikasjon på at manglende eller utsatt vedlikehold er relevant.

Lørdag morgen holder politiet en ny pressebrifing i Bergen. Der deltar også Per Angel fra ID-gruppe til Kripos.

Fakta om helikopterulykken ved Turøy

  • Elleve personer er funnet omkommet etter helikopterstyrten ved Turøy i Hordaland klokken 12 fredag. Søk pågår etter to savnede.

  • Det var i alt 13 personer om bord da helikopteret styrtet ved Turøy, nordvest for Sotra i Hordaland. Det var på vei fra Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn, Flesland.

  • Av de 13 om bord var 11 nordmenn, 1 brite og 1 italiener. Én var ansatt i Statoil, mens de øvrige var ansatt i Halliburton, Aker Solutions, Schlumberger, Welltec og Karsten Moholt.

  • Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Årsaken er ikke kjent.

  • Ifølge flightradar24.com stupte helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.

  • Helikopteret fra CHC Helikopter Service var av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, som før var kjent som EC225.

  • Helikoptertypen har fått flygeforbud av Luftfartstilsynet. Forbudet gjelder inntil videre for norskregistrerte fartøy og operasjoner innenfor norsk område.

  • Britiske luftfartsmyndigheter har også innført flyforbud, og produsenten Airbus stiller seg bak en stans av alle kommersielle flyginger.

  • Havarikommisjonen får bistand fra den franske og den engelske havarikommisjonen i videre undersøkelser på ulykkesstedet. I tillegg vil representanter for Luftfartstilsynet og EASA delta.

  • Dette er den første dødsulykken med et offshorehelikopter på 19 år. I 1997 styrtet et Super Puma-helikopter fra Helikopter Service med tolv om bord underveis fra Brønnøysund til Norne-skipet.

  • Kilde: NTB