– Dette er stor stas. Vi produserer mellom 200 og 250 skap i året, så det er ikke hvert år vi runder tusentallet!

Toril Hovdenak, daglig leder i Bussbygg AS, smiler bredt. Torsdag overleverte bedriften sitt skap nummer 8000. Det var Hustvedt & Skeie Transport AS fra Rogaland som hadde bestilt semitrailer-skapet fra Skåla-bedriften.

– De er trofaste Bussbygg-kunder, sier Hovdenak.

Ikke berørt av nedgang

Hovdenak forteller at Bussbygg AS er Norges største produsent av skap til lastebilnæringen, og at de står seg godt mot utenlandske konkurrenter.

– Store deler av næringslivet i regionene sliter. Hva betyr framgangen for dere?

– Vi ser mange rundt oss som sliter. Nedgangen har ikke berørt oss overhodet. Vi har økt markedsandelen kraftig de siste åra som følge av svak krone og lav rente. Kundene har råd til å investere Derfor er det viktig for oss å feire milepælene, sier Hovdenak.

Bussbygg AS fyller 70 år i 2017, og startet, som navnet tilsier, med bussbygging. I 1964 begynte de med produksjon av skap til lastebilbransjen. Den siste bussen ble levert i 1975.

– Unike. Geir Hustvedt og Reidar Skeie i Hustvedt & Skeie Transport AS forteller at bedriften hentet sitt første skap på Bussbygg AS i 1996.

– I vår bransje er vi avhengig av at Bussbygg eksisterer. Vi frakter hovedsakelig matvarer, både emballerte og ferskt, hengende kjøtt. Bussbygg er unike på bygging av disse. De tilbyr kvalitet og skreddersøm. Det er viktig for norsk industri og næringsliv at de holder stand mot utenlandske firma, sier Hustvedt.

Nå er eierne av transportfirmaet, som har 45 ansatte, klare for å slite ut sitt femtifemte skap.

– Og hvor lang tid tar det?

– Rundt åtte år, sier Skeie.

Lange tradisjoner

Bussbygg bød på både kake og alkoholfri sjampanje under markeringen. Kakeglade Darius Jaroszuk og Shaban Ahmetaj, montører med henholdsvis sju og tre års fartstid, forteller Budstikka at de trives godt i selskapet.

– Hva tenker dere om at bedriften har levert 8.000 skap?

– Det er veldig bra. Det er fint at firmaet har lange tradisjoner og at folk kjøper det vi produserer, sier Jaruszuk.