Det opplyser lufthavnsjef John Offenberg i Avinor på Årø. Ifølge lufthavnsjefen dreier det seg om beredskap fra klokka 01.45 til kl. 05.30.

I Helse-Midt-Norges område fjernes nattberedskapen ved lufthavnene i Rørvik, Molde og på Røros.

– For Moldes del vil det bety at det i de få timene vi er stengt midt på natta, vil være sjølbetjening med helikopter – men ikke ambulansefly. Ambulansefly vil ikke kunne gå i de timene vi er stengt. Det dreier seg grovt regnet om 35–40 timer i uka, sier John Offenberg.

Han framholder at årsaka er åpenbar.

– Det er veldig få utrykninger. Det dreier seg om under ti i året i stengetida. Slik sett har det vært ei dyr ordning. Det koster på det verste flere hundre tusen kroner per utrykning. Jeg vet ikke om helseetaten har vurdert det, men det er klart det økonomiske for samfunnet spiller en rolle her. I de få tilfeller det er snakk om det, kan en ta pasienten i ambulanse til Kvernberget, sier John Offenberg.

Store ulykker

Han framholder dette ikke berører store ulykker.

– Da trykker en på den store røde knappen og rykker ut med det en har, sier John Offenberg.

Fram til nå har en hatt ambulanseberedskap døgnet rundt på alle lufthavner.

– Det har vi aldri fått betalt for, og skal heller ikke ha det. Det er ett av våre mange samfunnsoppdrag, og koster Avinor som konsern en drøy halv milliard kroner i året. Det er vår oppgave, og den tar vi, sier John Offenberg.

Han forteller at Samferdselsdepartementet og Helsedepartementet i fjor ga Avinor i oppdrag å samarbeide med helseetaten for å utrede mulighetene for om ambulanseberedskapen ved lufthavnene kunne organiseres og drives på et samfunnsmessig mer optimalt vis.

Pasientsikkerhet

– Det har vært et krav om at omorganiseringen ikke skal gå ut over pasientsikkerheten. Vi anser oss i denne sammenheng bare som en leverandør, mens helsevesenet er kunde, sier John Offenberg.

Han forteller at det har vært gjennomført en kartlegging på helsesida.

– Den har materialisert seg i en rapport som viser at det vil være hensiktsmessig å fjerne beredskapen ved mange lufthavner, hvis du legger til rette for sjølbetjening av helikopter utenom flyplassens åpningstid. Men ingen ting vil bli gjennomført før det ligger til rette for det. og det vil gjerne ta et år, sier John Offenberg.

 – Ligger det noen nedgradering av Årø i dette?

– Nei, det gjør det ikke. Jeg tviler på at det er Helsedepartementet som skal bestemme lufthavnstrukturen i Norge. Så vidt jeg vet er det ikke det. Slik jeg har oppfattet det, har de nok med sine egne strukturdebatter, sier John Offenberg.