Hastemøte i Oslo

– Jeg har vært i kontakt med statssekretær Amund Ringdal i Samferdselsdepartementet og bedt om et møte raskt, der vi kan se hvilke tiltak som er mulig å sette i verk for å få godstrafikken på jernbanen til å fungere igjen. Nøkkelen ligger i å øke lønnsomheten for selskapene som kjører godstog, sier Helge Orten til Romsdals Budstikke.

Fra veg til jernbane

– Hvordan passer det inn med regjeringens målsetting om at mer gods skal over fra bil til jernbane, når Cargolink kaster inn håndkleet?

– Det hjelper ikke Cargolink i dag?

– Nei, jeg ser den. Derfor må vi se om det er tiltak vi kan sette inn på kort sikt for å bedre rammevilkårene for godstransport på bane. Umiddelbart greier jeg ikke å se hvem som skal stå parat til å overta godstogene på Raumabanen når Cargolink slutter. Men jeg håper det finnes aktører som ser muligheten til å drive godstog med lønnsomhet. Godstrafikken må få bedre rammevilkår. Jeg mener det også blir nødvendig å øke kontrollene med utenlandske lastebiler som ikke betaler bompenger og som kanskje driver kabotasje, for at konkurransen mellom å sende gods med tog og bil skal bli mer rettferdig, sier Helge Orten.