Møre og Romsdal har hatt en gledelig utvikling i mobbetallene. For fem år siden svarte ca. seks av hundre barn og unge at de ble mobbet 2-3 eller flere ganger i måneden. I siste elevundersøkelse var det bare tre prosent. I konkret tall betyr det at 665 av 20.000 skoleelever som har svart, sier at de mobbes 2-3 ganger i måneden eller oftere.

- Denne utviklingen er veldig gledelig. Vi ser at skolene har blitt mye flinkere, og at tiltak mot mobbing står høgt på skolenes dagsorden, sier Alv Walgermo, utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Møre og Romsdal.

Kursing på gang

Men hvert barn som mobbes, er ett for mye. Derfor har Fylkesmannen flere tiltak for å bidra til enda lavere mobbetall.

En fersk satsing er grundig skolering: Alle fylkets PPT-kontor er blitt invitert til kursing ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret). Skoleringen gjøres gjennom et knippe samlinger, med et spesialopplegg i regi av nasjonal "guru" på feltet - Erling Georg Roland, professor i spesialpedagogikk.

- Opplæringen skjer på topp nivå. Læringsmiljøsenteret er landets fremste kunnskapsmiljø på mobbefeltet, sier Walgermo.

Planen er at disse PPT-ansatte skal kunne gi spesielt kvalifiserte råd til kommuner, skoler og barnehager om hvordan mobbetilfeller motvirkes.

Beredskapsteam

I tillegg til den løpende rådgivningen fra PPT-kontor i hele fylket, er det også planen at det skal settes sammen et spesialteam mot mobbing. Det skal rykke ut i tilfeller der en situasjon med mobbing har blitt spesielt vanskelig å håndtere.

- Det er ikke helt avgjort hvordan dette teamet settes sammen, men vi regner med å ha det på plass før sommeren, sier Walgermo.

Flere kommuner utenfor

Flere av PPT-kontorene drives i samarbeid mellom flere kommuner. PPT for Molde, Aukra og Midsund har sagt ja til kompetanse-tilbudet om mobbing, det samme gjelder Nesset, Sunndal og Tingvoll, samt Rauma og Vestnes.

Men PPT-kontoret for Gjemnes, Eide og Fræna er ikke med på denne kompetansehevingen.

Presset PPT

- Man hører at PPT flere steder har altfor mye å gjøre. Er det ikke aller viktigst at PPT har nok bemanning, slik at de har kapasitet til å håndtere mobbesaker?

- Det er klart det er viktig med bemanning og kapasitet. Men kamp mot mobbing er så viktig for skolene å få hevet sin kompetanse på, at det må være første prioritet i arbeidet. Jeg syns hele dette opplegget virker veldig bra. Så får vi se hvordan det fungerer, og om det for eksempel blir behov for mer enn ett team som kan rykke ut.

Involvere elever og foreldre

Fylkesmannen har regelmessige skolemiljø-tilsyn med kommuner, skoler og barnehager. Ett punkt de undersøker, er om planer og prosedyrer er gode nok.

- Vi ser at alle skoler nå har planer for hvordan mobbing skal håndteres, og også mange av barnehagene. For barnehagene er dette relativt nytt, så det er flere som er i gang med planer, men ikke helt i mål, sier Walgermo.

Det andre tilsynspunktet er å sjekke at skolene gjør såkalte enkeltvedtak for hvert tilfelle av mobbing de får vite om.

I tillegg skal de se til at alle skoler har de utvalgene de er pålagt etter lovverket. Hver skole er pålagt å ha Arbeidsmiljøutvalg (AMU), Samarbeidsutvalg, og elevråd.

- For å lykke i kampen mot mobbing, er det viktig at også foreldre og elever er med på arbeidet med læringsmiljø i skolen, sier Walgermo.

Fem klager i fjor

I tillegg til tilsyn, er det også Fylkesmannen som behandler klager fra mobbeofre. Klagene gjelder hvordan en skole eller kommune har håndtert en mobbesituasjon.

I fjor behandlet Fylkesmannen fem slike klager. I fire fikk kommunene medhold i at de hadde startet eller planlagt tiltak som Fylkesmannen tror vil bedre situasjonen. I én klage fikk klageren medhold, da Fylkesmannen mente det ikke var gjort nok for å rette opp en mobbesituasjon.