Lederne i Helse Møre og Romsdal er alt annet enn samstemt om mål og prioriteringer. Konsulent-selskapet Deloitte har laget en rapport om helseforetaket som setter de øverste lederne i et lite heldig lys. Særlig stabsdirektørene får gjennomgå.

Hvordan fungerer Helse Møre og Romsdal som organisasjon? Hvordan ledes helseforetaket med sine 6.600 ansatte?

På oppdrag fra Helse Møre og Romsdal har konsulentselskapet Deloitte gått gjennom hvordan helseforetaket er organisert og ledet. Deloitte har intervjuet ledere på alle nivå. Det som kommer fram i rapporten, er ting som ansatte har fortalt.

Innblikk i hverdagen

Rapporten på 42 sider gir et innblikk i hverdagen i Helse Møre og Romsdal.

Den øverste ledelsen i helseforetaket består av åtte stabsdirektører, som er underlagt administrerende direktør Espen Remme.

I tillegg er det 12 klinikksjefer. Sammen utgjør de ledergruppa i Helse Møre og Romsdal.

Ledergruppa kritiseres. Og ledergruppa får hard medfart i Deloitte-rapporten.

Her er tilbakemeldinger fra intervjuene:

** Ledergruppa virker i liten grad samstemt.

** Ledergruppa drar ujamnt.

** Det er vanskelig å oppfatte at ledergruppa har felles mål og prioriteringer.

** Det foregår kniving innad i ledergruppa.

** Medlemmene av ledergruppa viser egeninteresser i spørsmål som handler om vanskelige prioriteringer, økonomi og nedskjæring.

** Det er lite fokus på å gjennomføre og følge opp det som er bestemt.

– Følger ikke opp

Flere av de som har blitt intervjuet av Deloitte, har pekt på at det får ikke konsekvenser for ledere som ikke følger opp ting som er vedtatt.

I positiv retning har Deloitte merket seg at de fleste informantene mener administrerende direktør og klinikksjefene framstår som tydelige ledere i helseforetaket.

Om direktørene i staben til administrerende direktør, skriver Deloitte i rapporten: «Mange stiller spørsmål ved stabens organisering og plassering ut fra rollen og funksjonen å skulle understøtte klinikkenes arbeid.»

Tett rundt direktøren

Rapporten peker på at staben er mer opptatt av å sitte tett rundt direktøren enn å forstå og støtte opp om pasientbehandlingen som skjer ute i klinikkene.

Det siste uttrykkes slik i rapporten:

«Innvendingene handler om stabens manglende kjennskap til og forståelse for konkrete og/eller ulike behov for støtte i den enkelte klinikk, avdeling eller seksjon. Stabens skiftende tilgjengelighet og grad av tilpasning til brukernes rytme og type av henvendelser».

Helse Møre og Romsdal er organisert som en blanding av ledelse ved de fire sjukehusa Volda, Ålesund, Molde og Kristiansund, og en klinikkledelse som går på tvers av de fire sjukehusa.

Rapporten trekker spesielt fram de kirurgiske klinikkene. I dag er der én klinikksjef ved hvert av de fire sjukehusa. Alle fire kirurgiske klinikksjefene sitter i ledergruppa.

Deloitte anbefaler Helse Møre og Romsdal å gjøre noe med den ordningen. Konsulentene anbefaler å ha ledelse på tvers av sjukehusa, ikke én klinikkleder ved hvert sjukehus, slik som for kirurgisk avdelingene.

«Vår vurdering er at en geografisk klinikkstruktur kan komme til å bekrefte og forsterke eksisterende organisatoriske, geografiske og kulturelle forskjeller i fylket, mens tverrgående klinikker basert på fag kan fungere som en motvirkende kraft», skriver Deloitte.

Foreslår tiltak

Rapporten som legges på styrets bord onsdag 9. desember, tegner et bilde av et helseforetak der lederne ikke styrer mot det samme målet. Lederne har uklare roller og uklare oppfatninger om hva rollen innebærer. Det er stort sprik, mellom lederne på ulike nivå.

Ifølge rapporten forteller mange at de opplever ansvarsområdet og, myndigheten som uklar. Det oppleves som uklart hvilke saker som havner på ledergruppas bord og hvilke saker som kan avklares og avgjøres i klinikkene.

Deloitte anbefaler Helse Møre og Romsdal å starte raskt en prosess med sikte på å styrke organiseringen, ledelsen og stabsfunksjonene i helseforetaket. Sju tiltak foreslås. For ledergruppa er anbefalingen tydelig:

«Det anbefales å umiddelbart påbegynne en prosess som bidrar til å tydeliggjøre ledergruppas strategiske rolle. Det handler både om å vurdere ledergruppas størrelse og sammensetning, ledergruppas ønskete strategiske nivå, mandat for gruppa samt hvilke saker som skal behandles i ledergruppa og hvilke saker som skal behandles i klinikkene».

Deloitte anbefaler at helseforetaket har på plass en ny organisasjonsstruktur 1. august 2016.

Adm dir. Espen Remme ønsker ikke å kommentere rapporten nå, men sier den vil bli lagt fram for styret som orienteringssak.