Det er avdelingsdirektør Ole Jan Tønnesen i Statens Vegvesen som sier dette til Romsdals Budstikke, etter en befaring i Tussentunnelen tirsdag kveld. Da var flere fagfolk på plass for å se nærmere på hvelvet. Onsdag alene måtte tunnelen stenges to ganger på grunn av løse takplater, ifølge NRK Møre og Romsdal.

Tussentunnelen er bomfri, men slett ikke problemfri. Lastebilnæringen er også sterkt frustrert over at maksimalhøgden i tunnelen er senket fra 4,40 til 4,10 meter. Det har forekommet at høge kjøretøy så vidt har kommet borti ei av tunnelviftene.

Utfordringer

– Vi har utfordringer med Tussentunnelen. Etter at vi har gått over platehveltet har vi kommet til at vi snarest mulig skal fjerne 30 meter med plater på Malmefjorden-siden av tunnelen. Vi skal holde på natt og litt kveld de neste to-tre ukene for å få dette gjort. Vi plukker rett og slett ned plater som står i fare for å ramle ned. Dette vil bli godt varslet til bilistene, som må kjøre om Skaret enkelte perioder mens arbeidet pågår, sier Ole Jan Tønnesen.

Han understreker at det er begrenset med midler som står til rådighet, fordi Tussentunnelen ligger langt nede på prioriteringslista.

Tenker sikkerhet

– Vi melder fra om tingenes tilstand til fylkeskommunen. Det ligger ikke inne penger til rehabilitering, men vi henter midler til nødutbedring fra drift og vedlikehold. Vi er helt nødt til å ivareta bilistenes sikkerhet, og det gjør vi nå med disse strakstiltakene for å fjernetunge og skarpe plater som kan ramle ned når som helst.

Tønnesen understreker at selv om Tussentunnelen har sine svake sider, så finnes det tunneler i fylket som er langt verre stilt. Fylkeskommunen har altfor lite penger til rådighet for å fikse alt som fikses bør.

Statens Vegvesen, som drifter tunnelen på vegne av fylkeskommunen, er også opptatt av de mange tilbakemeldingene de får fra transportbransjen, som misliker sterkt at høgden er redusert.

– Også dette er et pengespørsmål, men jeg snakker ofte med folk i transporbransjen og vi ønsker å se hva slags tiltak som kan gjøres. Bransjen gir uttrykk for at de vil være glad for hver ticentimeter vi kan heve grensen. Vi skal nå foreta nye kontrollmålinger med laserscanner for å se om det kan være grunnlag for å øke maksimalhøgden litt. Det kan være aktuelt å pigge ut på enkelte steder hvis noe stikker ut, og vi kan frese ned dekket litt hvis det kan redusere problemet., sier Ole Jan Tønnesen.