I dommen i Borgarting lagmannsrett ble staten i tillegg dømt til å dekke Nerland Autosalgs saksomkostninger med 1,8 millioner kroner.

Det er myndighetsutøvelsen Nerland Autosalg har vært utsatt for – og tapet den har påført firmaet – som er grunnlaget for erstatningen.

Tapte, men vant

Det var Nerland Autosalg, med brødrene Rolf og Per Ove Nerland, som saksøkte staten ved Samferdselsdepartementet, med krav om erstatning. Bakgrunnen var at de fra 2009 ble nektet å registrere importerte amerikanske biler som følge av nye dokumentasjonskrav fra Vegdirektoratet.

Staten avviste erstatningskravet. Nerland Autosalg tapte først saka i tingretten – og anket til lagmannsretten. Der fikk Nerland-brødrene medhold. Dommen, som er enstemmig, er knusende lesning for staten og Vegdirektoratet.

Ikke mulig

Sakas kjerne var kravet til dokumentasjon for at de kjøretøytekniske kravene til biler Nerland Autosalg importerte, var oppfylt. Lagmannsretten konkluderte i dommen med at vegmyndighetene har stilt krav som det ikke var mulig for Nerland Autosalg å oppfylle.

Nerland fornøyd

Styreleder og daglig leder Rolf Nerland i Nerland Autosalg er fornøyd med lagmannsrettens dom.

– Den er klart i tråd med våre forventninger. Vi håper nå å kunne sette en sluttstrek for denne saka, sier Rolf Nerland, som sammen med Per Ove Nerland har kjempet mot myndighetene i denne saka helt siden 2009.

Han viser til at de hadde importert amerikanske biler i over 30 år, da de i 2009 plutselig ble nektet godkjenning av biler på grunn av nye urettmessige dokumentasjonskrav fra Vegdirektoratet.

32 biler på lager

– I desember 2009 fikk vi fullstendig stopp for godkjenning av biler fra USA. Uansett hva vi la fram av dokumentasjoner, var det ikke tilstrekkelig. Vi satt med 32 biler i lager i to år. Situasjonen var fullstendig fastlåst, sier Rolf Nerland.

Han roser Statens vegvesen Region Midt for måten de håndterte saka på, men sier de var fullstendig overkjørt og fratatt all myndighet fra Vegdirektoratet.

– Ingen var villige til å løse saka, ingen var tilgjengelige for dialog eller imøtekommenhet, sier Rolf Nerland.

Løste seg

Han forteller at saka løste seg først i desember 2011.

– Dette etter etterrettelig påtrykk fra Samferdselsdepartementet. Samferdselsministeren var inne i saka og instruerte for å finne løsning. Det har vært en lang og møysommelig prosess som vi har brukt mye tid og ressurser på. Vi har hele tida kjempet for noe vi har trodd på, sier Rolf Nerland.

– Vi ble fra øverste hold i Vegdirektoratet informert om at amerikanske biler de siste 30 åra har vært feilregistrert i Norge. Statens vegvesen Region Midt var klar på at de føringer de fikk fra Vegdirektoratet var feil, og ville registrere bilene våre. Dette kunne med velvillighet vært løst opp i lenge før. Dermed kunne vi ha unngått den lange og tunge vegen i rettsapparatet. For oss handlet dette om livsverket vårt, sier Rolf Nerland.

– Det har vært en tøff kamp?

– Ja, men vi har hele tida trodd på at vi hadde rett. Det er vanskelig nok som det er å drive næringsvirksomhet i Norge, om ikke staten skal legge urettvise hindringer i vegen, sier Rolf Nerland.

Urettmessige

Lagmannsretten sier i dommen at vegmyndighetenes dokumentasjonskrav var urettmessige myndighetshandlinger. Slik lagmannsretten ser det, må dette samlet sett anses som uaktsomt. Riktignok er det tale om utøvelse av skjønnsmessig kompetanse. Imidlertid har lagmannsretten kommet til at det er klart at det burde ha vært synbart for vegmyndighetene at de nevnte handlingene medførte at det ble umulig for Nerland Autosalg å oppfylle dokumentasjonskravet.

Burde sett

– Det er også slik at vegmyndighetene i det minste burde sett at det fantes mindre inngripende virkemidler som kunne ha ivaretatt formålet med dokumentasjonskravet, og som kunne latt seg gjennomføre ved enkle grep, sier lagmannsretten.

Etter lagmannsrettens syn har vegmyndighetene tilsidesatt de kravene næringsdrivende – som Nerland Autosalg – med rimelighet kan stille til sentrale myndighetsorganer, og handlingene må medføre ansvar for staten etter skadeerstatningsloven.

Staten bestred også at det forelå årsakssammenheng mellom de ansvarsbetingende myndighetshandlingene og Nerland Autosalgs økonomiske tap. Staten mente det ikke var sannsynliggjort at Nerland Autosalg ville ha fått godkjent framstilte biler dersom den ansvarsbetingende myndighetsutøvelsen tenkes borte. Heller ikke her fikk staten medhold. Lagmannsretten har kommet til at det er årsakssammenheng mellom de ansvarsbetingende handlingene og det tapet Nerland Autosalg har lidd som følge av at selskapet ikke fikk registrert biler i den aktuelle perioden.

Advokat Thomas Elde Nordby førte saka for Nerland Autosalg, mens advokat Tonje Skjeie fra Regjeringsadvokaten førte saka for staten. Hun var på reise og ikke tilgjengelig for kommentar i går.