85-åringen har fulgt debatten rundt Moldejazz fra sidelinja. Og ønsket at han kunne være med og kjempe for livsverket sitt.

- Det er veldig spesielt å være vitne til det som skjer. Jeg synes det er veldig dårlig gjort av regjeringa og kulturministeren, sier Kikkan, og legger til:

- På 60-tallet pantsatte vi hus og hjem, og jobbet massevis av gratistimer med festivalen. Nå burde staten støtte opp om det vi etablerte, mener Sættem.

Redd for festivalen

Kikkan har hatt de fleste funksjoner opp gjennom Moldejazz-historien.I 1980 sluttet han som president, men var funksjonær helt fram til 2009. Det var den store festivalen i USA, Newport, som var inspirasjonskilden til han og Per Inge «Pingen» Hansen da de begynte å sysle med tanken om en festival i Molde.

- Er du redd for at livsverket deres kan forsvinne?

- Ja, jeg er redd for det. Kanskje lager de en popfestival i stedet. Men vi skapte den som en jazzfestival, og det må den fortsatt være, sier Sættem.

- Nå vet vi ennå ikke hva forslaget til regjeringa innebærer?

- Nei. Forhåpentligvis kommer det en god løsning, med støtte fra kulturrådet. Men det har skapt stor usikkerhet, sier Kikkan.

Opereres for kreft

Kikkan minnes også hvordan representanter fra Kongsbergjazz kom til Molde på begynnelsen av 60-tallet for å lære hvordan man lagde festival.

- Mye som har blitt gjort på Kongsberg har vært etter modell fra Molde. Vi har hatt et godt samarbeid tidligere. Nå ser jeg at Kongsbergjazz-sjefen er motstander av støtten Moldejazz får, sier Kikkan.

For tida han har han også andre bekymringer. Etter å ha fått kreft, skal Moldejazz-stifteren opereres allerede førstkommende tirsdag.

- Helsa er ikke noe særlig å skryte av. Men jeg har heldigvis tankene i behold, sier Kikkan.

Til gjengjeld har han hatt de fleste funksjoner opp gjennom Moldejazz-historien. I 1980 sluttet han som president, men var funksjonær helt fram til 2009. Det var den store festivalen i USA, Newport, som var inspirasjonskilden til han og Per Inge «Pingen» Hansen da de begynte å sysle med tanken om en festival i Molde.

– De som stelte med jazz i Oslo bare lo av oss. De visste jo ikke hvor Molde lå en gang. Ikke hadde vi flyplass, heller.

– Hvordan har festivalen forandret seg, synes du?

– Det er store forandringer siden 1961.