Plan- og utviklingsutvalget sa i dag tirsdag enstemmig og uten debatt ja til ny reguleringsplan for Storkaia.

Utgangspunktet er skissen som Lusparken arkitekter as tidligere vant arkitektkonkurransen for området med.

Det har kommet en rekke innspill og innsigelser til utbyggingsplanene, som blant annet kan bety redusert utsikt fra Alexandraparken.

Dagens behandling omfattet ni innspill som har kommet inn i høringsperioden i etterkant av planbehandling i november i fjor.

Innspillene kom fra både privatpersoner og offentlige instanser.

Statens vegvesen stilte en rekke spørsmål til planløsningen, rådmannen viser i innstillingen til at de mest sentrale kommentarene fra vegvesenet blir håndtert i videre detaljering av området.

NVE kommenterer byggehøgde - rådmannen presiserer at ny bebyggelse planlegges slik at det sikres for ekstrem vind og stormflo.

Kystverket stilte spørsmål rundt adkomst og manøvrering i fiskehavna. Rådmannen kommenterer at flytebrygge / bølgedemper kan omplasseres, og at forholdene for fiskefartøy ikke skal forverres.

Storgata 6 reagerer på den nye bebyggelsens høyde og volum, og tap av utsikt.

Møre og Romsdal Fylkeskommune ved fylkesrådmannen har innsigelser ut fra hensynet til Molde som gjenreisningsby, og mener utnyttelsen av Havnegata  8 og 10 er uheldig for Alexandraparken.

Etter drøftinger med kommunen er fylkeskommunens innsigelse trukket, men fylkesrådmannen anmoder likevel om at prosjektet blir endret med sikte på en løsning som i mindre grad stenger for utsikten fra Alexandraparken.

Rådmannen poengterer i sin innstilling at mønehøgdens avvik på 10 sentimeter er akseptabelt, og at det legges vekt på at utbyggingen av Havnegata 8, 10 og 12 er utformet helhetlig.

- Høgder, form og takvinkler er del av en arkitektur som gir Molde sentrum en god og verdig adkomst fra sjøsiden, samtidig som bymessige kvaliteter ivaretas, skriver rådmannen i sin vurdering.

En vurdering Plan- og utviklingsutvalget altså delte, og enstemmig vedtok.

Saken skal videre til behandling i formannskapet og kommunestyret.