Ferjene skal bli mer miljøvennlige.

– Det blir mulig å søke tilskudd fra staten til skifte av framdriftsteknologi. Realistisk vil utskiftingen til nye ferjer skje gradvis, neppe i 2016, sier Helge Orten (H).

Miljøkrav

Det er bred enighet på Stortinget om å stille strengere miljøkrav til ferjene. Først ute av riksvegsambandene til å få elektrisk drevne ferjer, blir riksvegsambandet Anda-Lote, over Nordfjorden i Sogn og Fjordane. Fra 2018 skal minst ei av de to ferjene på sambandet være elektrisk drevet, og ha null utslipp.

Helge Orten (H) sitter i samferdselskomiteen på Stortinget. Orten sier til Romsdals Budstikke at det legges sterkt press for å få mer miljøvennlige ferjer og kystfartøy.

– Hvor realistisk er det at det kommer nye, elektrisk drevne ferjer på sambandene i Møre og Romsdal raskt, Orten?

– Jeg tror utskiftningene vil skje i tråd med at det lyses ut nye anbud for ferjesambandene. Ferjene eies av ferjerederiene, og rederiene kan sjølsagt på eget initiativ starte ombygging av ferjene, til nullutsippsferjer. Fra regjeringens side lages det ordninger der man kan søke tilskudd for å skifte til ny framdriftsteknologi på ferjene. Enova har penger som kan anvendes til utskifting av motorer på ferjene og kystfartøy, sier Helge Orten.

Krav til type ferjer

Staten kan stille krav til hva slags typer ferjer som skal brukes på riksvegsamband, slik staten har gjort for sambandet Anda-Lote. Fylkeskommunen kan stille krav til ferjemateriell på samband på fylkesvegene.

– Jeg er forberedt på at det kommer en diskusjon om tilskudd til elektrisk drevne ferjer eller lavutslippsferjer på samband fylkeskommunen har ansvaret for. Det er ikke urimelig at hvis nullutslippsteknologi er dyrere enn vanlig drivstoffmotorer, kan fylkeskommunen legge fram denne merkostnaden for staten, sier Orten.

– Får vi se noen effekt av Stortingets offensive miljøpolitikk på ferjene neste år?

– Slik jeg ser det, vil det nok ikke bli særlig effekt i 2016. Det henger sammen med at anbudsperiodene på sambandene i Møre og Romsdal løper ut år om annet. Nye krav til motorteknologi stilles når nye anbud lyses ut. Skal nye ferjer bygges, skal først skrogene bygges, deretter skal fartøyene ferdigstilles og utrustes, forhåpentligvis ved norske verft, sier Helge Orten.

Regjeringen kommer i neste års statsbudsjett med en ordning med «vrakpant» for kystfartøy. Eierne av kystfartøy får et tilskudd for å kondemnere skip og bygge nye.