Etter at Høyesterett i sommer ga Hurtigruten medhold i Stranda-saken, går Hurtigruten nå til nye rettslige skritt, skriver Hurtigruten i en pressemelding.

Selskapet varsler at det nå sender forliksklage til en rekke anløpssteder, mellom dem Molde.

Molde, Brønnøy, Rørvik, Vadsø, Florø og Båtsfjord har mottatt forliksklager. Hurtigruten varsler at flere havner står for tur.

- Prissystemet havnene bruker etter anbefaling fra Norsk Havneforening er urimelig og uriktig. Mange steder innebærer praksisen også en ulovlig forskjellsbehandling av Hurtigruten, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Anne Marit Bjørnflaten.

Forliksklagen

I forliksklagen poengterer Hurtigruten AS at saken gjelder krav om tilbakebetaling av for mye innbetalt kaivederlag i Molde og Romsdal Havn IKS, i perioden fra 2012 og fram til nå.

Hurtigruten ønsker også dom for at Havnen ikke i fremtiden kan kreve inn for høyt vederlag.

Saken gjelder kaivederlag er vederlag for leie av kaiplass i en havn, etter lovverket er forliksrådet kompetent instans for behandling av saken.

Hurtigruten krever at havnen ikke kan kreve betalt for leie av kai i 24 timer for et skip som er i havn i vesentlig kortere tid enn dette.

Hurtigruten mener også å ha krev på kvantumsrabatt, fordi selskapet anløper til faste tider 365 dager per år.

For det tredje poengterer Hurtigruten at havnen har satt beregningssatsen for kaivederlaget for høyt, ved at Havnen beregner kravet etter skipets såkalte "bruttotonnasje", (rominnhold) og ikke hvor mye av kaien den opptar.

Hurtigruten anfører dessuten at Havnen ikke kan avkreve Hurtigruten kaileie for mer enn 24 timer for samme kal i samme døgn.

Krever 4,25 milllioner kroner tilbakebetalt

Av praktiske grunner velger Hurtigruten å basere kravet om tilbakebetaling på det sist nevnte grunnlaget, slik at de krever tilbake 50 prosent av det som er betalt i kaivederlag.

Hurtigruten krever derfor tilbake for mye innbetalt kaivederlag fra og med l. januar 2012, som ifølge selskapet pr. i dag utgjør NOK 4.250 .797.

I tillegg krever Hurtigruten dekket sakskostnader som dekker rettsgebyr for behandlingen i forliksrådet, samt fire ganger rettsgebyret for rettshjelp ved forliksklage og saksforberedelse.