Næringslivsledere, lokale og sentrale politikere, senest stortingsrepresentant Helge Orten har den siste tiden hatt innlegg i media for å understreke viktigheten av at Møreaksen blir virkeliggjort i denne vegplanperioden.

I tillegg orienterte Statens vegvesen om kostnader nylig i Romsdal Budstikke. Kostnaden for Møreaksen er blitt lavere enn kalkulert tidligere. Kostnadene for nødvendig vegbygging nord og sør for Møreaksen er også beregnet som samlet langt overstiger kostnadene for Møreaksen alene.

Sør for Møreaksen vil det være behov for ny veg på store deler av strekningen til Ålesund.

På nordsiden av Romsdalsfjorden har Statens vegvesen foreslått lang tunnel fra Julbøen der Møreaksen kommer i land eller fra Mordal og forbi Molde sentrum med utkjøring ved Felleskjøpet på Bolsønes. Tunnelen som blir ca. 11 km, er forutsatt med to løp tilsvarende den undersjøiske tunnelen i Møreaksen. I tillegg foregår en utredning om mulig forlengelse av tunnelen til Årø.

Kommuneplan for Møreaksen er vedtatt og alle nødvendige reguleringsplaner er i godkjenningsfasen.  For de øvrige vegene sør og nord er det i svært liten grad igangsatt planlegging eller arbeide med finansiering.

Kommunestyret i Vestnes har vedtatt at de vil akseptere at E39 midlertidig kan gå forbi Vestnes sentrum, også etter at Møreaksen er åpnet. Avstanden mellom Molde sentrum og Vestnes sentrum gjennom Møreaksen vil bli ca. 4 mil.

Nord for Romsdalsfjorden har Molde kommune ikke tatt stilling til når ny tunnel Julbøen – Felleskjøpet bør stå ferdig i forhold til Møreaksen. Helge Orten forutsetter i sitt innlegg at det må bli en løsning på trafikken gjennom Molde sentrum samtidig med at Møreaksen åpner, uten at det er nærmere spesifisert.

Molde sentrum er stort sett definert som strekningen mellom Reknes i vest og Bolsønes i øst.

Hva da med resten av strekningen Julbøen – Reknes, nåværende fylkesveg 662?

Generelt synes holdningen å være at det nå er viktig å få finansiert selve Møreaksen, og dermed vil resten av vegene komme etter. For nordsiden av Romsdalsfjorden vil det bety at trafikken etter at Møreaksen er åpnet, midlertidig vil måtte gå på eksisterende fylkesveg 662.

Også fylkestinget synes å tenke i de baner i sitt vedtak som gjelder merknader til Nasjonal Transportplan.  Kommunestyret i Molde har heller ikke gitt uttale til fylkestinget i denne saken.

Midlertidig er et vidt begrep, i dette tilfellet sannsynligvis tidligst fram til ca. 2035. For det første kan det neppe forventes ekstraordinære bevilgninger i kommende vegplanperiode fram til 2029 og deretter vil det komme flere års byggetid. Uansett vil det være knyttet store usikkerheter til finansiering av etappevise utbygginger i slike dimensjoner som det er tenkt her. Andre fjordkryssingsprosjekt på E39 vil kjempe om pengene i de neste vegplanperiodene. Dersom Møreaksen blir tilgodesett nå, da vil nok holdningen bli at andre står for tur. Allerede nå er beregningene av kostnadene for fergefri E39 overskredet med det mangedobbelte i forhold til de første kalkulasjonene.

Trafikken på fv. 662 mellom Djupdalen – Reknes er i dag så stor, ca. 8000 biler i døgnet vest for Reknes, at flere av de eksisterende kryssene er trafikkfarlige. Store deler av strekningen Kvam – Reknes har også funksjon som boligveg med direkte avkjørsler fra boligene i området.

Når Møreaksen åpner, kanskje en gang midt på 2020 tallet, vil fergetrafikken komme vestfra inn mot Molde. Antallet av tyngre kjøretøyer på fergene over Romsdalsfjorden begynner nå å nærme seg 400 i døgnet. Regnet med tyngre biler som trafikkerer fv 662 i dag og generell trafikkvekst, må det forventes godt over 600 tyngre kjøretøy, og kanskje enda mer inn mot Molde fra vest når Møreaksen åpner. Av tyngre biler vil en stor andel være 50 tonns vogntog med lengde 19,5 m som er tillatt lengde i dag. Til sammenligning kjører ca. 500 tyngre kjøretøy gjennom Romsdalen hvert døgn og som betraktes som en stor utfordring.

Antallet vanlige biler vil også få en stor økning.

Konklusjonen vil være at skal denne trafikken, særlig av tyngre kjøretøy gå på eksisterende fv. 662 vil miljøet, særlig trafikksikkerhets- og støymessig bli sterkt forringet, om ikke helt ødelagt i overskuelig fremtid for store deler av bydelen vest for Molde.

Kostnader

Strekningen mellom Julbøen og Felleskjøpet er av Statens vegvesen beregnet å koste ca. 5, 7 milliarder kr.  Det er et svært stort prosjekt i seg selv.

Samferdselsdepartementet behandler nå forslag til Nasjonal Transportplan 2018 – 2029 som skal legges fram for Stortinget til behandling til våren. Dersom Molde kommune mener at det bør være bygget fullgod E39 mellom Julbøen og Felleskjøpet (eventuelt Årø), samtidig med at Møreaksen åpnes, bør det snarest avklares.  Det er nå toget går.

Da vil samlet behov for bevilgning i Nasjonal Transportplan bli ca. 20 milliarder kr. og ikke ca. 14,5 milliarder som Møreaksen alene er beregnet å koste.

Tore Witsø

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook