Møreaksen er et strategisk valg. Ønsker vi å redusere reisetiden mellom Molde og Ålesund fra 110 min til 50 min og bygge en ny bo- og arbeidsmarkedsregion som knytter de to byene sammen og legger grunnlaget for økt vekst og utvikling? Eller vil vi fortsette som i dag? Svaret for meg er enkelt.

Den dagen det er pendleavstand mellom Molde og Ålesund, vil vi kunne konkurrere med Oslo, Bergen og Trondheim om arbeidskraften på en helt annen måte enn det vi gjør i dag. Dette er altså ikke en konkurranse mellom Molde og Ålesund, men nye muligheter for begge byene og hele regionen. For hvert år som går før Møreaksen blir gjennomført, taper næringslivet og innbyggerne i regionen mange hundre millioner i årlig nytteverdi.

Valget av hovedtrase ble gjort av regjeringen i 2014. Det var en viktig avklaring for den videre planleggingen og helt avgjørende for at Møreaksen kan være aktuell for prioritering i Nasjonal Transportplan 2018-2029. Beslutningen ble tatt på grunnlag av en konseptvalgutredning (KVU) der flere alternativ var vurdert. Hensikten med konseptvalget var å finne en trase som gir kortest mulig avstand mellom Molde og Ålesund, reduserer behovet for ferger og som samtidig kan håndtere gjennomgangstrafikken på en god måte. Bonusen er at ytre del av regionen kan knyttes til fastlandet fergefritt med de fordeler det vil ha for videre næringsutvikling og bosetting.

Størstedelen av trafikken på E39 er regional. Derfor veier de regionale funksjonene tyngre enn hensynet til gjennomgangstrafikken. Det er altså ikke slik at E39 primært er en vei for lange reiser mellom Kristiansand og Trondheim, men i hovedsak en vei som skal binde regionene sammen. Det er det som bidrar til økt verdiskaping og gir stor samfunnsnytte, og som gjør at fergefri E39 har nasjonal oppmerksomhet.

Vi har lange tradisjoner for omkamper i norsk samferdselspolitikk. Det er den sikre oppskriften på ikke å få gjennomført noe, og at pengene går til andre deler av landet. Derfor er det avgjørende viktig at fylkestinget står samlet bak Møreaksen og at berørte kommuner gjennomfører det nødvendige plan- og reguleringsarbeidet raskt og effektivt, slik det er gjort i dette prosjektet.

Gjennomføringen av hele strekningen mellom Molde og Ålesund er omfattende og kostnadskrevende. Det betyr at det kan være aktuelt å vurdere en etappevis utbygging. Første etappe vil i tilfelle være fjordkryssingsprosjektet. En slik strategi vil betinge en løsning på trafikken gjennom Molde sentrum og tiltak for å løse trafikkutfordringene inn mot eksisterende stamveier på Vestnes. Samtidig må videre trase sørover planlegges ferdig slik at den kan vurderes ved neste rullering av NTP. Utbygging av fjordkryssingsprosjektet vil fjerne tre fergesamband og seks ferger, gi folk friheten til å reise når de vil, redusere reisetiden mellom Molde og Ålesund med en halvtime og knytte ytre del av regionen til fastlandet fergefritt. Ingen dårlig start!

Skal vi få til dette må vi bruke ressursene våre på å få prosjektet inn i NTP. Det vil alltid være ulike meninger om valg av trasé, men den beslutningen er tatt. Og beslutningen bygger på et solid grunnlag om hva som gir størst positiv effekt for vekst og utvikling. Jobben nå handler om å få realisert prosjektet så raskt som mulig til beste for videre utvikling av hele regionen!

Helge Orten, stortingsrepresentant (H)

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook