En åpen prosess mot naboer, beboere og Molde kommune ga ingen innsigelser om bruken av det gamle ferjekai-området på Lønset før bygging av Vegvesenets nye lager for beredskapsbruer. Øvrige innsigelser er blitt tatt til følge.

I Romsdals Budstikke 21. oktober har Reidar Kjørsvik, småbrukeier på Lønset, en rekke kritiske innvendinger. Vi ønsker oss naturligvis et godt forhold til våre naboer og «sambygdinger» på Lønset, men mener at han tar feil i flere av sine påstander.

For Vegvesenet var Lønset et naturlig valg når et nytt lager for beredskapsbruene for Region midt skulle etableres. I en region med tusenvis av bruer og svært mange ferjesamband er det svært viktig å ha godt et velfungerende lager med beredskapsmateriell. For oss har logistikkfaglige hensyn vært viktigst.

Men det er også gunstig at Lønset-lokaliseringen medfører en oppgradering og sikring av området, som allerede var eid av Vegvesenet. Det som Kjørsvik omtaler som rasering av et boligområde i stor målestokk, er faktisk å erstatte en gammel og farlig trekai og en tilhørende tomt med mye gammelt stål/tre/betong-skrot med et effektivt lagerområde.

Da arbeidene på Lønset skulle igangsettes, ble det avholdt et informasjonsmøte med beboerne i området hvor vi forklarte hva som skulle bygges – bruken av området, utseende på bygget, hvilken type utstyr som skulle lagres og reollagringen langs sjøen. Det kom ingen innsigelser på dette på møtet.

Det er søkt Molde kommune på normal måte i forhold til de bygninger og det som ellers er oppført på området. Dette inkluderer også nabovarsling. Det kom ingen innsigelser i forhold til bruk og utnyttelse av området. Innsigelser på høyde og farge på bygget har vi tatt hensyn til.

Brumateriellet som skal lagres er spesialutstyr som er galvanisert og godt beskyttet mot korrosjon. Vi kan berolige Kjørsvik at lagring nær sjøen er uproblematisk, noe vi har god erfaring med også fra andre lagerplasser.

Hensikten med lagringen i reolene langs sjøen er at materiellet skal lagres på en sikker måte, som også muliggjør god oversikt og logisk lagring med tanke på effektiv logistikk i en beredskapssituasjon. Lageret vil derfor etter vår mening fremstå som et ryddig lager uten rot og skjemmende elementer.

Statens vegvesen har hevet området noe for å ta høyde for en fremtidig flom og stigende vannstand. Med tanke på sikkerhet er området sikret og gjerdet inn. Dette er gjennomført i henhold til godkjenningen fra kommunen.

For Vegvesenet er det nye lageret blitt et moderne og viktig logistikksenter for bru- og ferjefylket Møre og Romsdal. Vi har forsøkt å bygge det slik at belastningene for naboer og beboere, for miljø og lokalsamfunn blir så små som mulige. Dette skal vi selvsagt også ta hensyn til i den driftsfasen vi står foran.

Gunnar Magnus Haugen, Fagansvarlig bruberedskap i Statens vegvesen Vegdirektoratet