Kommuneplanen for arealbruk i Molde de neste ti årene skal behandles politisk denne høsten,  i Plan- og utviklingsutvalget 30. august, videre til formannskap og kommunestyre.

Vi er en gruppe innbyggere som bor på strekningen Røbekk - Lønset som har engasjert oss for bygging av ny øvre vegtrase på E 39 Årø – Lønset. Engasjementet i bygda er stort, dette er en svært viktig sak for svært mange. Vi jobber for en bedre fremtid og livskvalitet – både for oss innbyggere og kommunen som helhet. Politisk behandling av kommuneplanen er en viktig milepæl.

Kommuneplanen var ute til høring sommeren/høsten 2015.

I høringsforslaget anbefaler Molde kommune/rådmannen en øvre trase på oversiden av eksisterende bebyggelse på strekningen Årø -Lønset -  noe vi er svært glad for.

Fylkesmannen som er en sentral og viktig høringsinstans har ikke innsigelser på forslaget. Statens vegvesen har heller ikke innsigelser - men ser utfordringer som må sees nærmere på i egen planprosess. Dette er vi også svært tilfreds med. Vi regner med at høringsrunden ikke gir grunnlag for endring av innstilingen fra rådmannen.

Vedtak i kommunestyret 17. mars d.å. (Sak godkjenning av planprogram):

«Molde kommune ber om at delutredningen for tunnel østover fra Bolsønes også omfatter mulige utløpsområder mot Eikrem/Årødalen. Dette alternativet kan knyttes opp mot fremtidig øvre veilinje Årø – Hjelset.» - et vedtak vi også er svært tilfreds med.

Molde kommune/administrasjonen har signalisert at det blir prioritert å arbeide for å få bevilget midler i NTP til ny øvre trase fra Lønset til Hjelset, dette pga behov for bedre vegløsning m.a. i forb. med nytt sjukehus på Hjelset. Det er viktig at denne traseen blir bygd. Videre signal er at ny øvre trase fra Årø til Lønset ligger frem i tid, noe vi ikke kan akseptere. Vi har forventninger til den politiske behandlingen.

Europaveg 39 fra Årø - Lønset er en del av «Møreaksen/Kyststamvegen», all gjennomgangstrafikk til/fra Trondheim/ Bergen passerer her - i tillegg til lokal gjennomgangstrafikk  - trafikkmengden er økende.  I 2020 vil det i følge Statens vegvesen være døgntrafikken på 8500 biler på stekningen. I tillegg kommer økt trafikkmengde med nytt sjukehus på Hjelset med ca 3000 biler i døgnet  - totalt 11 500 biler i døgnet. Dette er skremmende høye tall.

Det er lite areal mellom fjord og fjell, noe som fører til at vi som bor langs vegen har trafikken/tungtrafikken rett «utenfor stuedøren», og er sterkt plaget av støy og forurensing -  natt og dag. Vi lever også i konstant angst for at en alvorlig trafikkulykke – vi har ingen å miste. Støyen er i rød sone på støykartet dvs. over anbefalt grense, og er helseskadelig. Sitat fra Statens vegvesen (forprosjektet utarbeidet i forb. med kommuneplanen 2015): «Støyvarselkart viser at E 39 allerede i dag gir støyulemper for boligområdene langs europavegen».

Ny øvre trase fra Lønset til Hjelset er under planlegging. Det planlegges en lang nedstigning på Lønset på flere kilometer, og et stort vegkryss for å koble vegen til eksisterende nedre trase (Årø - Lønset). Beboere i området får vegkrysset «i hagen» med de belastninger det medfører, og landbrukseiendommer blir ødelagt – svært store ulemper pga av en midlertidig vegløsning. Vi har ikke lykkes å få informasjon på kostanden for det planlagte vegkrysset fra Statens vegvesen. Men både den lange nedstigningen i krevende terreng, og vegkrysset blir en kostbar løsning. Dette er penger som heller må brukes til å bygge den øvre traseen fra Hjelset videre vestover til Årø. I tillegg vil det etter hvert tvinge seg fram behov for trafikkmessige tiltak fra Årø – Lønset, støyskjerming,  avkjørsler o.a..- noe som også er kostnadskrevende.

Stekningen fra Årø til Hjelset er på bare ca 13 km. Det er lite fremtidsrettet å bygge ny trase på deler av strekningen. De siste kilometrene fra Årø - Lønset må ikke settes på vent. Vi kan ikke akseptere en situasjon der denne strekningen blir stående igjen, og må ta all belastning med den økende trafikken m.a. pga nytt sjukehus på Hjelset. Området øst for Årø er attraktivt, og har de siste årene hatt den største veksten i antall innbyggere i kommunen. Nye boligområder er under utbygging. Det forventes ytterligere vekst med nytt sjukehus på Hjelset. Sitat fra Statens vegvesen sitt forprosjekt: «…vedtaket om nytt akuttsjukehus gjør området øst for Årø enda mer attraktivt.» Et annet viktig moment er at en sammenhengende øvre trase fra Årø til Hjelset vil korte ned reisetiden for tilsette på sjukehuset på Hjelset – noe som er tidsbesparende og rekrutterende. Dette gjelder også annen trafikk som får en sikker og effektiv transportåre uten hindringer, noe som er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det er sentrale politiske føringer på at det skal bygges lange sammenhengende vegstrekninger, ikke stykkevis og delt. Det å legge til rette for gjennomgangstrafikk utenfor bebyggelsen er også i tråd med sentrale politiske signal – slik m.a. Gjemnes og Vestnes kommune har gjort.

Veggruppen har gitt innspill på NTP- høringen der vi ber om at det blir prioritert midler til vårt vegprosjekt.  Vi vil tro at samferdselsministeren fortsatt er åpen for innspill for å finne gode vegløsninger, selv om høringsfristen har gått ut.  Stortinget skal vedta prioriteringer i NTP våren 2017, og det blir viktig med dialog m.a. med Mørebenken fremover. Det er også viktig at kommunen gir Statens vegvesen i oppdrag å begynne planleggingen av øvre trase på hele strekningen fra Årø – Hjelset. Erfaringen viser at prosjekt som er kommet langt i planleggingen har bedre mulighet til å bli prioritert med midler.

Vi håper vedtaket i kommuneplanen gir tydelige signal på at bygging av ny øvre trase fra Årø til Lønset må prioriteres høgt. Traseen må bygges i forlengelse av traseen fra Lønset til Hjelset – og i ett og samme prosjekt.

Jan Petter Lønseth, Arvid Bøe, Einar Lønset, Ove Røbekk og Palma Røsvik Sigerseth.

Veggruppe for bygging av ny øvre trase E 39 Årø – Lønset.

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook