Fra 2010 til 2014 ble statlige midler for drift av de overførte fergene gitt som direkte fordeling, utenfor rammetilskuddet. Kostnadsnøkkelen for ferger som også tidligere var fylkeskommunenes ansvar, ble beregnet gjennom gammel kostnadsnøkkel som før. I 2015 ble alt lagt inn i rammetilskuddet, og vi fikk da en ekstra dårlig uttelling fordi kostnadsnøklene ikke fanger opp det de bør fange opp, herunder den direkte fordelinga som var før til de overførte ferjene. Så vidt jeg husker, var det stortingsvalg i 2013 og Regjeringa Solberg tiltrådte da.

Vi har forklart dette «utallige ganger» for Mørebenken, og det jobbes med ytterligere dokumentasjon i håp om gjennomslag for å rette opp en opplagt urimelighet. At dette nå er skyvd fram i tid fra Regjeringa til kommuneproposisjonen 2018, gjør det ekstra vanskelig når vi skal ut med anbuda våre nå.

Når det gjelder «look to Hordaland», så er det slik at vår samferdselsadministrasjon sammen med Statens vegvesen har hatt tett kontakt med ENOVA helt siden i fjor, og alle muligheter blir utreda og utnytta. Vi er jo ikke uvitende om disse ordningene, blant annet er det tett samarbeid mellom ferjefylka i Vestlandsrådet. Dette er for øvrig fylkestinget informert om før sommerferien.

Hva skal jeg da – på vegne av SP – ta sjølkritikk på? For øvrig er det grunn til å rose FrP og H på fylkesplan for deres innsats for en miljøvennlig ferjeflåte. Men faktum står fast – det er opp til Stortinget nå.

Kristin Sørheim

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook