Facebook er i trøbbel etter at det er avslørt hvordan personlige opplysninger kan ha blitt misbrukt, blant annet under valgkampen i USA. Da det ble avslørt stupte Facebook-aksjene og myndighetene både i USA og Storbritannia har varslet at de vil granske hva som har skjedd.

Det var The New York Times og The Observer som i helga avdekket at Cambridge Analytica (CA) skal ha samlet inn personopplysninger om opp til 50 millioner Facebook-brukere

Selskapet skal ha tatt privat informasjon fra Facebooks brukerprofiler uten samtykke, og brukt dataen til å lage algoritmer som kan gjenkjenne individuelle amerikanske velgere og målrette politisk reklame mot dem. Ifølge en tidligere ansatt i firmaet skal også britiske Facebook-brukere ha blitt utsatt for det samme og innsamla opplysninger ble brukt for å påvirke velgere før Brexit-avstemningen.

Stemmer opplysningene, og mye tyder på at det medfører riktighet, er det et nytt alvorlig brudd på de retningslinjer både Facebook og andre sosial medier er pålagt å følge. Og igjen en sak som svekker Facebooks omdømme. Facebook-brukere har reagert med sinne. Mange har slettet profilene sine (emneknaggen #DeleteFacebook er svært synlig på Twitter).

Høyre bekrefter overfor NRK at partiet tok kontakt med Cambridge Analytica på starten av valgåret 2017. Men Høyre mente heldigvis at selskapets metoder var over grensa, og takket nei til samarbeid.

Vi skal ikke oppfordre noen til å slette sine kontoer på Facebook. Men i en samtid hvor norsk politikk også blir sterkt påvirket av sosiale medier, så er det all grunn til å være på vakt. Både for å verne om dine personlige opplysninger, men også være klar over at skjult påvirkning og falske opplysninger er en realitet.

Sosiale medier kan ofte føre til en polarisert debatt, uten nyanser og med forenklet budskap. Det skaper grobunn også for den som vil påvirke i det skjulte.