En av de største snuoperasjonene er i gang i Norge for å redusere utslippene av klimagasser. Myndighetene vil ha flere av oss til å velge elektrisk drevne biler framfor diesel- eller bensindrevne biler. Målsettingen er at når vi kommer til 2025, skal bilkjøperne kun velge elektrisk drevne personbiler. Den store endringen er allerede på god veg. I høst fortalte Romsdals Budstikke at halvparten av alle nye personbiler som selges i Romsdal, er enten rene elbiler eller hybridbiler som drives av en kombinasjon av elektrisk drift og bensinmotor. Ser vi landet under ett, er det solgt mer enn 130.000 elbiler i Norge.

Valget av bil er det den enkelte bilkjøper som tar. Bileierne tar stadig mer miljøvennlige valg. Myndighetene henger opp ei gulrot i form av lave avgifter. Etter at de første elbilene hadde svært begrenset rekkevidde, har det kommet nye modeller med lengre rekkevidde. Nettet av ladestasjoner er også i ferd med å bli bra utbygget. I forslaget til statsbudsjett foreslår regjeringen å øke avgiftene på elbiler. Miljøorganisasjonene mener økte avgifter på elbiler vil ramme familie-elbiler med lang rekkevidde og el-varebiler.

Bileierne har tidligere følt seg villedet; da den rødgrønne regjeringen først oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler, og signaliserte lavere dieselavgifter. Men så i 2008 likevel økte dieselavgiften. Den gangen anklaget Fremskrittspartiet regjeringen for å drive et uredelig spill. I dag har Fremskrittspartiet finansministeren, og har stor innflytelse på avgiftspolitikken. Når Stortinget har pekt ut retningen med en massiv overgang til elbiler innen åtte år, tror vi mange bilkjøpere blir usikre når regjeringen allerede nå signaliserer at avgiftene på elbiler skal økes. Det er ikke smart å tukle med avgiftsordningen for elbiler når bilkjøperne er skikkelig på glid for å velge utslippsfrie biler framfor tradisjonelle diesel- og bensinbiler. Både privatbilistene og hele transportbransjen må stimuleres til å tenke ny teknologi og nye billøsninger. Elbilene vil ikke beholde alle avgiftsfordelene i all framtid, men vi mener det er for tidlig å skru opp avgiftene på elbiler når man står midt oppi det store teknologiskiftet. Overgangen til elbiler betinger en forutsigbar avgiftspolitikk, ikke omlegging fra år til år.