Næringslivet i Møre og Romsdal er inne i en periode der virksomhetene blir satt på prøve for å fornye seg og omstille driften for å møte morgendagens krav. Det handler om å kunne ta i bruk ny teknologi, skaffe seg innsikt i den digitale utviklingen, for å henge med i konkurransen og få til lønnsomme bedrifter. Til å hjelpe seg har 46 bedrifter og organisasjoner gått sammen i en næringsklynge som heter Ikuben. Denne uka mottok styreleder Odd Tore Finnøy på vegne av Ikuben en anerkjennelse som henger høyt. Ikuben har fått status som nasjonalt senter for omstilling og innovasjon. Det er nasjonale tungvektere som Innovasjon Norge, Norges forskningsråd og SIVA som har tildelt Ikuben status som Norwegian Centre of Expertise.

Ikuben startet som en lokal næringsklynge der et antall bedrifter gikk sammen for å lære av hverandre, utveksle erfaringer og tenke nytt. Etter hvert har Ikuben – navnet står for Innovativ, internasjonal, industri – utviklet seg til en regional klynge. Siste tilskudd blant medlemmene er Molde kommune. Det viser at privat næringsliv og offentlig virksomhet har felles utfordringer når de skal skaffe seg innsikt i den digitale verden. Ikuben hjelper bedriftene til å utveksle erfaringer og hjelpe hverandre til nytenking. Alle har ett til felles: Man trenger hjelp for å få til omstilling – og det raskt. Nye forretningsmodeller kan bety bedre lønnsomhet.

Når Ikuben nå har fått et nasjonalt kvalitetsstempel, sikrer det ikke bare en grunnfinansiering på fem millioner kroner i året i fem år. Det viser at de nasjonale miljøene innenfor forskning og utvikling har trua på at klyngen i Molde kan sy sammen kompetansen som trengs for å hjelpe næringslivet til rask omstilling. For alle som har bidratt til Ikuben, er dette en fin fjør i hatten. Næringslivet i Møre og Romsdal vet at man har et sted å gå, et verktøy, for å komme inn i et miljø der det tenkes utvikling og framtid. Vi blir ikke forundret om Ikuben får mange flere nye medlemsbedrifter og organisasjoner, noe som i sin tur tilfører klynga enda mer erfaring og kompetanse.