Å få folk til å kjøre mindre og sykle mer er et av de viktigste miljøtiltakene og en av de viktigste investeringene i folkehelse. Likevel er det bilvegene som får det aller meste av oppmerksomheten når nye samferdselsprosjekt lanseres. De siste tiårene har det riktignok vært en storstilt satsing på gang og sykkelveger også her i distriktet, og det er veldig bra. Men fortsatt gjenstår flere «hull» som må fylles før vi har et fungerende tilbud til de syklende.

Tidligere byingeniør Tore Witsø gikk ut i Romsdals Budstikke i forrige uke og pekte på flere av disse «hullene» i Molde sentrum. Hvis du skal sykle fra A til E, hjelper det lite at det er fin sykkelveg fra A til B og en trafikkfarlig strekning fra B til D. Da lar man sykkelen stå eller sitter med hjertet i halsen på deler av strekninga.

Molde ligger stadig helt i bunnsjiktet på den store sykkelundersøkelsen av norske byer. Vi har trøstet oss med at Ålesund har vært enda verre. Den lenge varslede Bypakken skal gjøre det bedre for syklister i Molde, men det er ikke dette som har hatt det største politiske fokuset i Molde kommunestyre.

Tore Witsø etterlyste mer tilgjengelig informasjon om hva Bypakken vil innebære, og han har et godt poeng. Bypakken, som i tillegg til bedre tilrettelegging for syklister og gående, består av både innfartsveg, tunnelløsninger og omfattende endringer i kollektivtilbudet, ble vedtatt med 41 mot 6 stemmer i kommunestyret i 2015. Etter dette har vi stort sett hørt om ulike løsninger for hvor biltrafikken skal gå. Samtidig har stadig flere kastet seg på sykkelen – blant annet takket være de nye elsyklene. Det kan gi flere konflikter mellom syklende og gående.

Bypakken har ikke bare venner. Det skyldes bompengene som alltid følger med slike pakker. Vi ser det i flere andre byer, og der ser vi også at man har fått tilrettelagt for myke trafikanter på en helt annen måte enn det vi har klart lokalt. Det bør være en prioritert oppgave ut fra flere gode grunner å legge til rette for syklister også gjennom Molde sentrum.

Det er flere gode grunner til å legge bedre til rette for syklistene i Molde.