Hvordan skal Molde løse trafikkavviklingen fra bysentrum og østover fra Bolsønes i retning Hjelset langs E39? Den framtidige trafikkføringen blir en av de viktigste debattene i høst. Valget som tas, vil få stor betydning når det skal lages planer for vegføringene og byutviklingen fra sentrum og østover.

Molde er en lang og smal by. Trafikken øker. Allerede dagens trafikkmengde gjør det nødvendig å finne løsninger som øker kapasiteten på innfartsvegene, eller legger til rette for at flere kan ta buss eller sykle til og fra skole og jobb. Molde har to hovedutfordringer: Den ene er hvordan trafikken langs E39 skal ledes gjennom byen den dagen Møreaksen står ferdig. Traseen for E39 er vedtatt av Regjeringen. Fra Julbøen skal trafikken gå i tunnel med utløp på Bolsønes. Fra området ved Bolsønes og østover er det ikke bestemt trafikkløsning. Den andre utfordringen er hvordan lokaltrafikken inn og ut av bysentrum skal gå. Et overordnet mål er at flere skal reise med kollektivtransport, gå eller sykle, mens biltrafikken skal reduseres.

På oppdrag fra Molde kommune har Statens vegvesen lagt fram ulike vegløsninger fra Bolsønes i retning østover. Statens vegvesen som fagetat mener en lang bytunnel østover vil bli en kostbar og dårligere løsning enn å bygge breiere veg oppe i dagen. Etter vår mening er det viktig at alle mulige løsninger løftes fram, og at konsekvensene blir godt belyst, slik at Moldes innbyggere forstår følgene av det viktige valget som skal tas. Vegløsningen som velges, vil ha konsekvenser for hva arealene øst for Bolsønes skal brukes til; veg, bebyggelse eller grøntarealer. Mandag kveld er det informasjonsmøte om vegplanene. Nå er tida for å stille spørsmål, løfte opp problemstillingene og få belyst konsekvensene hva de ulike løsningene vil innebære. Folk må få god mulighet til å fremme synspunktene på planene. Administrasjonen har ansvaret for at politikerne blir kjent med innbyggernes meninger. Til sjuende og sist blir det opp til de folkevalgte å ta valget om hvilken vegløsning de mener er den beste.