Reiselivsnæringen jubler over et nytt rekordår for cruiseturismen til Norge. Cruisebyen Bergen får i år 316 anløp av cruiseskip. Mer enn 550.000 passasjerer er om bord. Lokalt i Romsdal har Åndalsnes, Molde og Eresfjord i år rundt 100 cruiseanløp. Neste år kommer det trolig enda flere skip hit. Interessen for å besøke fjordene er formidabel. Cruiseturismen gir mange muligheter for lokal verdiskaping. Men det henger mørke skyer over cruiseskipene. Skyer av utslipp fra dieselmotorene.

Et cruiseskip bruker anslagsvis 30 tonn drivstoff i døgnet når det ligger til kai. Utslippene fra et cruiseskip som ligger til kai tilsvarer utslippene fra rundt 13.000 biler. Når resten av samfunnet dreier om i retning lavutslipp og mer klimavennlig aktiviteter, blir det uforståelig for oss at det ikke settes større politisk trykk for å stille krav til cruiseskipene om utslippskutt der det er mulig. En opplagt måte å bidra til reduserte utslipp er å bygge infrastruktur slik at skipene kan hente strøm fra land. Da kan skipene slå av hjelpemotorene, men slipper utslipp av NOx, svovel, sotpartikler og klimagassen CO2.

Skjærene i sjøen er flere for å få cruiseskipene tilkoplet landstrøm, men det er fullt mulig å manøvrere forbi. Det må internasjonale avtaler til for å komme fram til standardløsninger. Ethvert cruiseskip må kunne skifte fra generator til landstrøm helt sømløst, uten avbrudd for alle de avanserte systemene som er om bord i et skip. Dette er fullt mulig å løse. Vi mener det er opplagt at kostnadene med å lage strømanlegg som cruiseskipene og større passasjerferjer kan benytte, må ligge hos staten. Kostnadene for å tilby landstrøm i ei havn, beløper seg til titalls millioner kroner ettersom det kreves høyspent. På samme måte som staten bærer investeringer i jernbane og veger, må staten ta kostnadene med å bygge anlegg som kan forsyne cruiseskipene med elektrisitet fra land. Belastningen på de populære cruisehavnene er allerede stor. Verdensarvstedet Geiranger er eksempel. Det er urimelig at stedene skipene besøker, skal leve under en sky av eksos, og oppleve luftforurensing all den tid miljøproblemet er mulig å redusere. Men det kreves politikere med gjennomføringskraft for å sette nye miljøtiltak ut i praksis.