Det går gjetord om årets utgave av Raumarock. I løpet av tre festivaldager på Åndalsnes var 9.200 personer innom arrangementene, har festivalledelsen regnet seg fram til. Arrangørene smiler når det økonomiske fundamentet for festivalen er stødigere enn noen gang. Enda viktigere er det at publikum var fornøyd; det er publikum som løfter en festival fram.

Konkurransen om festivalpublikum er tøff i Norge. Når Raumarock lykkes så godt i år, er det interessant å se hva som var oppskriften. Raumarock startet som festival for et publikum som likte rock. Gradvis har profilen blitt mjukest opp. Fortsatt spilles det tøff rockemusikk fra scena, men de store publiukumsartistene favner breiere. Di Derre, Hellbillies, Red Hot, CC Cowboys er folkekjære artister som neppe kan kalles smale i musikkstilen. Raumarocks oppskrift var ikke vært å være mest mulig musikalsk nyskapende. Kanskje nærmer vi oss kjernen for at Raumarock trekker mye folk: Festivalopplevelsen. NRK engasjerte i sommer Norstat for å spørre festivalpublikum hva som var viktigst for en festivaldeltaker. Omtrent halvparten gikk på festival for å lytte til musikken som ble spilt fra scena, den andre store gruppa svarte at trivselen var viktigst; å være sosial med venner og kjente. Kombinasjonen av god musikk og sosial møteplass trekker folk.

Raumarock har også tatt et annet grep: Åpningskonserten har de siste åra vært lagt til fjellet; Litlefjellet i Isfjorden og Nesaksla på Åndalsnes. Når to tusen mennesker finner vegen opp til Nesaksla for å høre Di Derre, i storslagne omgivelser, gir det publikum en ekstra dimensjon: Musikk, sosialt fellesskap og natur. For Rauma, som profilerer seg som naturkommune, samsvarer et slikt konsertopplegg godt til merkevaren man ønsker å bygge. Hver festival har sitt særpreg. Raumarock har fått gode svar på hva publikum liker. Det gir arrangørene et godt grunnlag for å lage ny folkefestival neste år.