I dag er det ca. 120.000 elbiler i Norge. For seks år siden var tallet 3.300. Målet er at alle fossilbiler på sikt skal bort fra vegene. Spørsmålet er bare når. Og der er ikke politikerne helt enige. Norge er imidlertid det landet (sammen med Nederland) som klarest har signalisert en rask overgang til mer miljøvennlige biler. Stortinget har enstemmig vedtatt et mål om null nye bensin- og dieseldrevne biler fra 2025. Tyskland har sagt 2030, mens England og Frankrike har satt 2040 som tidspunkt før alle nye biler skal være fossilfrie.

Det som bekymrer miljøorganisasjonene er at verken Høyre eller Arbeiderpartiet har vært tydelige på at de faktisk vil lovfeste en overgang innen 2025. De frykter at det da blir vanskelig å nå målet. En tydelig dato i Norge vil kunne framskynde dette også i andre land, slik at miljøeffekten blir større.

Norge har hatt gode insentivordninger for å få folk til å kjøpe elbiler. Avgiftene er vesentlig lavere enn på bensin- og dieseldrevne biler, og det har vært gode løsninger for parkering, kjøring i kollektivfelt og fritak for bompenger/ferjebilletter. Gradvis ser vi at disse fordelene forsvinner, og det kan føre til at iveren etter å kjøpe seg elbiler avtar. Mange sitter også på gjerdet og regner med at det vil skje mye teknologisk i løpet av få år. Mange råder derfor til leasing framfor å eie de nye el- og hybridbilene. Rekkeviddeangsten råder også fortsatt, sjøl om flere og flere biler kan kjøre ganske langt før neste lading.

Samtidig snakkes det stadig oftere og høgere om sjølkjørende elbiler. Målet er at vi ikke skal eie bilene sjøl, men at vi skal ta oss fram med autostyrte biler som fungerer som dagens drosjer. Da vil vi få en mye større utnyttelsesgrad på bilene, og vi slipper å ha så mange parkeringsplasser.

Sjøl om slike løsninger finnes allerede i dag, vil det nok ta en god tid før hele Norge er oppe og går på sjølkjørende biler. Det er fortsatt et lite stykke fra vegene rundt Googles hovedkvarter i Silicon Valley til smalere asfaltveger i Bollia, Tomrefjord eller på Harøya. Målet er en fossilbilfri verden, og det er i miljøets interesse at vegen fram til målet er så kort som mulig.