Tidlig i juli var en liten gruppe castingagenter fra internasjonale filmselskaper på tur på Nordvestlandet. Sigurd Elias Holm fra Vestnorsk filmkommisjon håper at filmselskapene skal få opp øynene for Norge som innspillingssted. Sist uke kom traileren til «Snømannen», basert på boka til Jo Nesbø. Tidlig i reklamefilmen ser man scener fra Atlanterhavsvegen. Dette kan bli en svært verdifull eksponering for vårt område. Filmindustrien og reiselivsnæringen mener at det ligger et stort potensial for Norge i filminnspillinger.

Agentene som besøkte Nordvestlandet ble spesielt interessert i Atlanterhavsvegen, Trollstigen og Bud. Spektakulær natur og den korte avstanden mellom fjord og fjell trekkes fram som et spesielt fortrinn ved vårt område. Satsingene rundt Nasjonale turistveger med kombinasjonen av natur, samferdsel og design har fungert godt, nasjonalt og internasjonalt Trollstigen og Atlanterhavsvegen har blitt svært populære veger blant bilprodusenter og i reklamebransjen. Dette gir en eksponering som også er svært verdifull for reiselivsnæringen. Besøk av store internasjonale filmproduksjoner kan løfte dette ytterligere. Det er artig at agentene som besøkte vårt område også så muligheter i områder som til nå har vært lite brukt i film, for eksempel Bud.

Filmindustrien er milliardbutikk. En stor innspilling vil gi direkte gevinst til reiselivsnæringen gjennom overnattingsdøgn. Innspillingen av «Snømannen» skal ifølge Vestnorsk filmkommisjon ha involvert over 120 arbeidsplasser til norske filmfolk. I tillegg skal mer enn 700 norske selskap ga levert varer eller tjenester til produksjonen. Det bidrar til både verdiskapning og kompetanseutvikling. Kulturdepartementet har opprettet en insentivordning for film. Denne innebærer at utenlandske filmprodusenter kan få refundert opptil 25 prosent av utgiftene ved innspillingen. Vi har tidligere vært skeptisk til denne ordningen, men ser også flere positive sider. Det er viktig at denne ordningen evalueres fortløpende.