Molde har mye å se fram til de kommende åra når det gjelder vegløsninger. Forbedringene av vegstandarden og kapasiteten på vegene vil for øvrig ikke bare komme Molde til gode. Forbedringene vil hele regionen nyte godt av. Stortinget vedtok natt til tirsdag Nasjonal Transportplan. Dette er langtidsplanen om hva politikerne setter som mål å få utrettet de kommende 12 åra. Dagens flertall på Stortinget har lagt opp til å bruke tusen milliarder kroner på samferdselssektoren fram til 2029.

Utbedringene av E136 gjennom Romsdalen til en verdi av cirka 1,6 milliarder kroner er ett av de viktigste tiltakene som skal gjennomføres. Satsingen på Eksportvegen har Romsdals Budstikke støttet gjentatte ganger. Når vi nå trekker fram veginvesteringene i Molde, er det fordi trafikkmengden inn og ut av byen har økt år for år. Innpendlingen fra omlandskommunene til Molde er stor; ved utgangen av 2015 viste tallene at mer enn 5.600 personer pendler inn til Molde på jobb. Det haster derfor å finne de gode vegløsningene for Molde.

Slik prosjektene ligger inne i Nasjonal Transportplan, har Molde fått oppfylt de fleste ønskene. Først ut av de større prosjektene er å bygge ny veg mellom Lønset og Hjelset. Vegen vil koste 1,35 milliarder kroner. 750 millioner av summen skal betales i form av bompenger, resten betaler staten. Staten betaler også 900 millioner kroner for ny, fire felts veg mellom Bolsønes og Årø, bompenger skal finansiere de resterende 1,2 milliarder kroner. Trafikkproblemene øst for bysentrum må løses uavhengig av Møreaksen. Ut over disse prosjektene øst for bysentrum, skal det bygges tunnel gjennom Molde. Det er en formidabel planleggingsjobb som ligger foran både for Statens vegvesen og Molde kommune. Vår oppfordring til Vegvesenet og kommunen er å sørge for at innbyggerne holdes grundig og løpende orientert om planene. Utformingen av vegløsningene vil sette sitt preg på Molde i mange tiår framover. Vi tar for gitt at innbyggerne får anledning til å debattere forslagene og komme med innspill til forbedringer.