Tallet på ulykker med russebiler har gått ned for hvert år de siste åra. Tall fra forsikringsselskapet If, som er ett av få selskap som forsikrer russebiler, viser at ulykkestallene i fjor var omtrent en tredel av hva de var i det verste året, 2004. Dette skjer til tross for at tallet på russebusser har økt kraftig den samme perioden.

Dette viser at informasjon og forebyggende arbeid virker. Politiet har i samarbeid med andre aktører jobbet godt med å informere russ om farene de utsetter seg for, og det legges stor vekt på tekniske kontroller russebilene. Likevel er det ikke samme kvalitet på de gamle røde varebilene som det er på sjåførskolebilene som 18-åringene nettopp har lært seg å kjøre.

Vårt inntrykk er også at russen i dag er blitt enda bedre til å forholde seg til trafikkreglene. Men uhell skjer. Når en russ ramler ut av en åpen dør i russebil i fart midt i Molde sentrum, må politiet reagere. Lova er lik for alle – også om man er kledd i rød kjeledress. Politiet kan ikke håndheve lova på én måte for russen og en annen for andre bilførere eller passasjerer.

Kjellbjørn Johansen har lang erfaring med forebyggende arbeid blant ungdom i Molde, og det er verdt å lytte til hans råd når det gjelder russ og trafikk. Han har også sett hvor ille det kan gå. For tre år siden døde en ung russ på Retiro etter å ha blitt påkjørt av en beruset medruss uten førerkort. I Norge har det også vært andre alvorlige ulykker – blant annet med ungdom som har vært på taket av russebiler i fart.

Sjåførene har ansvaret for det som skjer i bilen han eller hun kjører. Vi støtter politiets oppfordring til å hente inn eldre sjåfører til russebilene. De vil ha mer respekt og ikke minst mer trafikkerfaring enn en jevngammel kompis. Det skal noe til å stå imot presset fra en beruset gjeng baki bilen. Forhåpentligvis vil uhellet med russen som ramlet ut av bilen i Molde være en vekker – og gjøre sitt til at vi unngår flere ulykker når hundrevis av ungdommer de neste dagene og nettene skal feire at de er ferdig med videregående skole.