Mattilsynet smilfjesordning har vært i drift i 16 måneder. Før innføringen var det flere aktører i bransjen, blant dem NHO reiseliv, som var skeptisk. Organisasjonen fryktet at ordningen kunne bli misforstått, og at kunder ville knyttet smilefjesene direkte til kvaliteten på maten. Mattilsynets intensjon med ordningen var å gjøre hygienen bedre og maten tryggere på norske serveringssteder. Resultatet av Mattilsynets inspeksjon skal uttrykkes med et smilefjessymbol som skal være synlig for gjestene. I tillegg kan man finne testresultat på nettet.

I Nordmøre og Romsdal er 186 virksomheter kontrollert. Nesten 80 prosent kom fra kontrollen med beste resultat. Hver femte inspeksjon har resultert i funn av brudd på regelverket. I de aller fleste tilfellene har dette blitt fulgt opp med forbedringer og godkjenning etter ny inspeksjon. Mattilsynet beskriver resultatene etter 16 måneders drift som oppløftende. De mener også at de kan se at standarden samlet sett er hevet i løpet av perioden. Etter forskriftene skal det gå maks åtte måneder mellom hver gang et spisested blir kontrollert.

Vårt inntrykk er at ordningen med smilefjes i stor grad fungerer etter intensjonen. Inspeksjon fra Mattilsynet er ikke noen ny hendelse. Forskjellen er at funnene gjennom smilefjesordningen blir gjort offentlig på en måte som er lett tilgjengelig for forbrukeren. Undersøkelser viser at forbrukerne er godt fornøyd med denne måten å orientere seg på. Av inspeksjonsrapportene ser vi at bedrifter som får negativt utslag på kontrollen raskt kan få ordnet opp i dette dersom de ønsker. Dette tror vi er av stor betydning for selskapene, samtidig som det sikrer forbrukerne at avvik raskt blitt at tak i.

Da ordningen ble satt i gang var det tvil rundt status for gatekjøkken. De er nå en del av ordningen. Foreløpig er kantiner og bensinstasjoner utelatt. Når man ser på hvordan matmarkedet på bensinstasjoner utvikler seg vil det være naturlig at også disse vil bli innlemmet i ordningen etter hvert.