Reiselivsnæringen er i vekst. Daglig leder Dag Aksnes i Tourism Fjord Norway mener at reiselivsnæringen i Norge i løpet av ett år vil være større enn oljenæringen. Sist uke var Aksnes i Molde hvor han holdt foredrag for næringslivet. Han mener at Møre og Romsdal, som en del av fjordene på Nordvestlandet, er i særstilling. Han er klar på at aktørene i næringa må samarbeide for å oppnå resultat, og anbefaler en modell med klynger.

Det har over tid vært jobbet godt med å løfte Møre og Romsdal som reiselivsdestinasjon. Statens vegvesen har gjennom «Nasjonale turistveger» investert stort i vårt fylke. Møre og Romsdal kommer svært godt ut når man ser på hvor mye penger som er investert i denne satsingen. Trollstigen, Geiranger og Atlanterhavsvegen er viktige i markedsføringen av vårt område. Ukentlig kan man se medieoppslag om disse destinasjonene i internasjonale medier, gjerne knyttet til de nye investeringene med utsiktspunkt, kunst og arkitektur. Vi oppfatter at interessen fortsatt er økende.

I slutten av mars presenterte næringsminister Monica Mæland reiselivsmeldingen under et møte i Tromsø. Stedet var neppe tilfeldig. Nord-Norge er det området som har opplevd størst vekst de siste åra. Det er første gang siden 1999 at regjeringa presenterer en egen melding for denne næringa. Dette er med på å løfte oppmerksomheten rundt reiseliv som vekstområde. Vi har forventninger til flere av tiltakene i meldingen. For familieeide hotell kan kutt i formuesskatten for hotell og overnattingssteder bli viktig. Vi tror også at ordningen med nasjonale turiststier kan blir spennende.

Det er mange som har framtidstro i bransjen. Ikke alle vil lykkes. I en slik situasjon kan forskningsmiljøene bidra med sin kompetanse, både i forhold til analyse, dokumentasjon og virkemiddelbruk. Direktør i Innovasjon Norge, Halvor Flatland, hadde gjerne sett at det ble bevilget mer penger til forskning på reiseliv. På dette punktet er vi enige med Flatland.