For under tre år siden var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) opptatt av å rive ned rødgrønne bomstasjoner. I går lanserte regjeringa Nasjonal Transportplan (NTP) med rekordinvesteringer. Rundt 20 prosent av regninga legges direkte på bilistene i form av bompenger, skriver VG og NTB. De samme kildene mener at regjeringa med dette setter norsk rekord i bompenger. I Møre og Romsdal skal de investeres for 21 milliarder kroner. Hver tredje krone skal betales med bompenger. For innbyggerne i Romsdal kan dette bety dette opp mot tre ulike bomstasjoner på strekninga mellom Hjelset, Molde og Vestnes. Samtidig skal vegstandarden heves betraktelig.

Etter de første lekkasjene i februar var vi optimister på vegne av Romsdal. Det er vi også etter at den helhetlige planen ble lagt fram i går. Vi ser at store og viktige prosjekt for regionen har prioritet. Dette fortjener regjeringa og støttepartiene ros for. Ny veg på strekninga mellom Lønset og Hjelset har lenge stått på ønskelista. Ser man på dette prosjektet isolert skal over halvparten av kostnaden på 1,35 milliarder kroner betales av bilistene. Vi mener dette er riktig. Vi merker oss at Fremskrittspartiets leder i Molde, Sindre Pedersen, nå er klar på at bompenger er et virkemiddel som må tas i bruk på statlige veger. Vi oppfatter dette som et skifte i debatten. Den store jobben for politikerne i Molde blir nå å lage en plan for innkrevingen som oppfattes som rettferdig.

Framleggingen av Nasjonal Transportplan (NTP) har i år kommet stykkevis og delt gjennom pressemøter og lekkasjer. Dette er en form som har gjort det vanskelig å se helheten. Samtidig har både media og opposisjonen slitt med å få svar på spørsmål. Samferdselsministeren brukte tre uker på å svare på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Else-May Botten (Ap). Et spørsmål som var relevant for å kunne sette vegløftet i Møre og Romsdal i perspektiv. Samferdselsministeren har nå beklaget at tidsfristen ikke ble holdt. Vi har forståelse for at regjeringa ønsker å løfte fram de prosjektene som de er stolte av. Samtidig forventer vi at spillereglene for den politiske debatten følges.