Elevene ved Bergmo ungdomsskole i Molde skal lære matematikk gjennom bedriftsbesøk. Tirsdag denne uka kunne Romsdals Budstikke fortelle om prosjektet som ledes av faglærer Bjørnar S. Pedersen. I løpet av våren skal samtlige åttendeklassinger ved Bergmo ungdomsskole på minst to bedriftsbesøk for å se matte anvendt i praksis. Faglæreren håper at dette skal gi både inspirasjon og kunnskap for faget. Han mener at man gjennom bedriftsbesøk kan vise fagets betydning både for dem som ønsker praktisk utdanning og dem som sikter mot en akademisk utdanning.

En rekke næringslivsaktører og interesseorganisasjoner, blant dem NITO og NHO har lagd egne program for å øke interessen for realfag. Regjeringen lanserte for noen år siden realfagsløftet. Politikerne virker enige om målsettingen ved prosjektet, men det er debatt om virkemidlene og måloppnåelsen så langt. Problemstillingen er sammensatt. Vi tror imidlertid at praktisk undervisning er viktig for å skape interesse og forståelse. Samtidig er matematikk et fag som krever vegledning, også knyttet til heimearbeid. Mange barn opplever at matematikk er et fag hvor det kan være vanskelig å spørre foreldre om hjelp. Vi tror at en tidlig styrking av leksehjelp i grunnskolen kan hjelpe.

Bedriftene i vårt område har vært positive til initiativet fra skolen. Glamox og Brunvoll er blant bedriftene som har tatt imot elever. Dette er et spennende, relativt enkelt prosjekt som kan videreutvikles. Kanskje kan dette utvikle seg til å bli et opplegg for flere enn Bergmo ungdomsskole. Første steg bør være en evaluering med tanke på videreføring. En av hovedmålsettingene ved den nasjonale strategien for realfag er at barn og unges kompetanse i realfag skal forbedres gjennom fornyelse av fagene, bedre læring og økt motivasjon. I dette bildet kan en videreutvikling av prosjektet på Bergmo passe godt.