I forrige uke la det regjeringsoppnevnte Delingsøkonomiutvalget fram sin rapport. Nye tekniske muligheter har gitt nye selskap sjansen til å utfordre tradisjonelle aktører – spesielt i transportnæringen og overnattingsnæringen. Tjenester som Airbnb og Uber har gitt drosjer og hotell tøff konkurranse mange steder. Det er mye positivt å si om disse nye tjenestene. De har tenkt nytt på både brukervennlighet og betaling, og for kundene har dette gitt breiere tilbud og lavere priser. Næringene har reagert sterkt på at konkurransen ikke skjer på like vilkår. Og det har de sjølsagt helt rett i.

Både drosjer og hotell er underlagt strenge reguleringer og skatteregler. Dette har de både for at kundene skal føle seg trygge og at næringene skal bidra til storsamfunnet med skatter og avgifter. I Romsdal skal du slite for å få deg en tur med en Uber-sjåfør, og Airbnb er heller ikke stort sjøl om du finner noen lokale overnattingsmuligheter der. I storbyene er situasjonen en annen.

I rapporten som ble lagt fram, foreslår utvalget at løyveplikten oppheves. De mener også at drosjene ikke trenger være en del av en drosjesentral, og de vil at drosjene skal forpliktes til å gi forhåndspris ved bestilling. Hvis dette blir vedtatt av politikerne, blir det fritt fram for en aktør som Uber. Utvalget er imidlertid klar på at aktørene skal skatte for inntektene sine, og det er med andre ord ikke fritt fram for svart arbeid.

Vi tror et slikt frislipp i drosjenæringen kanskje kan fungere i storbyene. På distriktet kan det rasere hele drosjenæringen. I Møre og Romsdal er drosjene en viktig del av kollektivtilbudet og for helsetransport og skoleskyss. Det er små marginer, og vi er redd for at mye av driftsgrunnlaget forsvinner dersom fritidssjåfører skal skumme fløten på de travleste dagene.

Rapporten har så langt fått en heller lunken mottakelse, så lite tyder på at vi får noe frislipp med det første. Og det er kanskje like greit.