Matvarekjeden Rema 1000 møter sterke reaksjoner etter at det sist uke ble kjent at en rekke norske merkevarer forsvinner fra kjedens butikkhyller. Bakgrunnen er at kjeden ønsker seg såkalte «bestevenner» blant leverandørene. De valgte produsentene vil få fortrinn i kjedens butikker. Konsekvensene for matvareindustrien, og spesielt mellomstore leverandører i Norge kan bli stor. I Nord-Norge frykter bryggeriet Mack at de må si opp ansatte som følge av at de mister hylleplass i alle butikker utenfor Nord-Norge. I Sogndal er syltetøyprodusenten Lerum fortvila over at de kastes ut fra over 500 butikker.

De norske dagligvarekjedene er mektige. Flere av eierne er på lista over landets rikeste privatpersoner. Det har over tid vært hard kamp om hylleplass i de store kjedenes butikkhyller. Rema 1000 argumenterer med at deres nye Bestevenn-ordning er et svar på Norgesgruppens mektige forhandlingsposisjon i dagligvarehandelen. Problemet er at det virker som om kundene som ønsker mangfold i butikkene nå blir taperne. Vi frykter også at de grep som kjeden nå innfører medfører at det blir enda tyngre for nye produsenter å nå ut i det nasjonale markedet.

Mineralvannprodusenten Oskar Sylte er et eksempel på en lokal produsent som nå opplever at flere av deres produkt forsvinner fra butikkhyllene. Rema 1000 forklarer dette med at de skal rydde plass til mineralvannfabrikkens bestselgere. Samtidig er det helt klart at den valgte bestevennen Ringnes får klare fortrinn gjennom sin avtale. Dette gjelder både innenfor produktkategorier hvor det er konkurranse, men også når det gjelder innovasjon og nye produkt. Dette gjør situasjonen vanskeligere for den lokale brusprodusenten som jobber med å utvikle nye produkt.

Næringsminister Monica Mæland var i går i møter med ledelsen i matvarekjeden. Bakgrunnen var at ministeren i en pressemelding oppfordret forbrukerne til å bruke sin forbrukermakt. Samtidig er situasjonen at makta rundt norsk dagligvarehandel er konsentrert rundt tre kjeder. Introduksjonen av bestevenn-ordningen viser hvordan kjedene ønsker å bruke denne posisjonen. Vi frykter at forbrukerne igjen blir taperne.