Regjeringen og støttepartiene har brukt nær én milliard kroner på nye lærere de siste to skoleårene. Men lærer-økningen kom likevel ikke, skriver avisa Verdens Gang (VG). De viser til ferske tall fra Grunnskolens Informasjonssystem (GSI). Da budsjettet for 2015 var i boks gikk KrF offensivt ut og hevdet at de hadde bidratt til 1000 nye lærerstillinger i skolen. De vedgår at de nå er skuffet. Mange lærere er organisert i Utdanningsforbundet. De tillitsvalgte er svært kritiske til at pengene ikke blir øremerket. Teorien er at pengene som skulle gått til lærerne har gått til andre lovpålagte tjenester i hardt pressa kommuner.

Under en pressekonferanse i går lanserte statsminister Erna Solberg en liste med fem løfter til barn. Disse skal regjeringspartiet Høyre bruke aktivt i høstens valgkamp. Et av løftene var at norske barn skal gå på en skole som gir dem verdens beste muligheter. Dette er et ambisiøst mål som det i utgangspunktet er enkelt å slutte seg til. I fortsettelsen er det imidlertid viktig at Høyre viser til tiltakene som skal sikre at dette faktisk skjer. Vi mener at lærerne spiller en nøkkelrolle i skolen. Når man bevilger penger til flere lærere er det viktig at disse pengene faktisk kommer fram. Det nytter lite å snakke om millioner til nye lærere dersom pengene brukes til noe annet.

Vi mener at lærertetthet og klassestørrelser virker inn på barnas skolehverdag. Derfor støtter vi KrF og Utdanningsforbundet som ønsker en norm for hvor mange elever det kan være pr. lærer. Tallene fra GSI gir en klar indikasjon på at penger til skolen må følges tettere opp. Vi synes det er bra med ambisiøse politikere som setter høge mål for skolen. Det er mange virkemiddel som kan brukes for å oppnå målet om en skole i verdensklasse. Vi tror at lærerne er en viktig ressurs for å nå et slikt mål. Da må man sørge for at budsjettkroner som skal gå til økt lærertetthet faktisk kommer fram.