Elbil-foreningen klager på rotete system for parkering fra nyttår. Vi skjønner dem godt. Fra 1. januar er det kommunene som er overlatt ansvaret for å velge sin politikk på om elbiler skal stå gratis eller om de skal betales for – på lik linje med biler som går på fossilt drivstoff. Elbil-foreningen kom i går med oversikten over hvordan norske byer vil praktisere dette. Og ikke uventet står vi igjen med et virvar av løsninger. Noen har gratis, noen tar full betaling, noen tar halv betaling, mens andre har egne områder der det fortsatt blir gratis. Vi skjønner at dette blir forvirrende for dem som ferdes med elbil i mange byer. Samtidig må vi gi statsråden rett: det handler bare om å lese skiltene.

Men politikerne har ikke gjort det lett for forbrukerne. Gjennom å åpne for alle slags løsninger, vil det lokalt bli mange ulike argumenter for å gjøre det på den ene eller andre måten. Samtidig mister man det overordnete argumentet for å velge elbil framfor mer forurensende biler. Og for å gjøre det enda vanskeligere for alle: de la inn i budsjettforliket en setning om at man ikke skal kunne kreve mer enn halv pris for elbiler. Dette punktet krever imidlertid bearbeidelse politisk, og ingen vet når det kan tre i kraft.

Molde valgte i likhet med sine nabobyer å ta den enkleste løsningen. Derfor må elbilsjåfører betale på lik linje med andre sjåfører fra nyttår. Det er full politisk enighet i kommunen om at noe må gjøres for å hindre at elbiler står hele dagen og opptar sentrale parkeringsplasser mens sjåføren er på jobb. Også miljøpartiene er tydelig på dette.

Men Molde kunne ha valgt mer miljøvennlige løsninger enn det flertallet landet på. De kunne ha gått for Venstres forslag om gratis i Grandfjæra og deler av Parkeringstunnelen – og full betaling alle andre steder. Det hadde vært mer i tråd med intensjonen i det politiske forliket på nasjonalt plan. Nå har de heller valgt pengene – og en forpliktelse til seinere å gå inn i den teknisk mer krevende varianten med å innføre maks halv pris for elbiler.