I forrige uke vedtok Molde formannskap mot to stemmer at elbiler skulle betale for parkering i byen på lik linje med andre biler. Saka skal opp for kommunestyret seinere i måneden, og alle regnet med at vedtaket skulle settes ut i livet fra nyttår. Vedtaket i formannskapet kom på bakgrunn av nye sentrale retningslinjer som sa at det nå var opp til kommunene å velge om elbiler skulle kunne parkere gratis eller ikke.

Både Molde, Kristiansund og Ålesund har vedtatt det samme, og går inn for parkeringsavgift for elbiler fra 1. januar. Enkelte andre byer i landet har valgt å beholde gratisparkering. De ser nytten i å få ned bensin- og dieselbruken i sentrale områder.

I budsjettforliket som ble klart i helga, har imidlertid de statlige retningslinjene blir endret. I budsjettdokumentet som regjeringspartiene, Venstre og KrF har blitt enige om, heter det at «gratis parkering, ferjetransport og bompengefritak avgjøres lokalt, men utslippsfrie biler skal ikke betale mer enn halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslipp.»

Det gjør at politikerne rundt om i byene må tilbake til start og vurdere på nytt hvordan de skal tilrettelegge for at elbiler skal kunne betale halv pris på parkering. Dette kan gi en del praktiske utfordringer. Det er nærliggende å se for seg at man setter av egne områder for elbiler der de har egne satser for parkering. I Molde har både Grandfjæra og parkeringstunnelen vært nevnt som aktuelle områder.

Budsjettforliket åpner også for differensierte priser på ferjer og bompenger. Fylkespolitiker Frank Sve i Fremskrittspartiet var raskt ute i går og krevde at elbiler skal betale på ferjene i Møre og Romsdal. Den debatten må fylkespolitikerne ta nå når Stortinget åpner for det. Det ligger an til flere runder om hvordan man skal forholde seg til e-biler.

Det er viktig at man opprettholder attraktive tiltak for å få flere til å velge nullutslippsbiler. Ellers når ikke Norge de klimamålene vi har forpliktet oss til.