Har Møre og Romsdal fylkeskommune noen jernbanepolitikk? Det har vært så rungende taust fra fylkeskommunens side om framtidig jernbanetrafikk til og fra Møre og Romsdal at det er grunn til å undres. For få uker siden informerte godsselskapet Green Cargo at det vil avslutte godstrafikken på Raumabanen. Siste godstog skal etter planen kjøres 9. desember. Etter det som har kommet fram i ettertid, skal hovedgrunnen til at Green Cargo ikke lenger ser mulighet i å kjøre godstog til og fra Åndalsnes, være at selskapet for 2017 har fått tildelt et område på Alnabru-terminalen i Oslo der det ikke er drift.

Stemmer det, reiser det en interessant prinsipiell problemstilling: Blir tilgangen til terminalene og fasilitetene der tildelt ut fra objektive kriterier? Eller kan det være slik at nye godsaktører som ønsker å konkurrere i markedet, havner bakerst i køen og får de minst gunstige laste- og lossebetingelsene? Dersom det ikke lenger skal transporteres gods med tog på Raumabanen, vil konsekvensene bli store. Det snakkes om at minst 150 arbeidsplasser på Åndalsnes og knyttet til transporten til og fra godsterminalene, kan komme i spill. Virkningene på lengre sikt kan ramme godsterminaler både i Ålesund, Kristiansund og Molde. Uten tog vil biltransport være eneste transportløsning, og belastninga på E136 der tungtrafikken allerede dominerer, vil øke betraktelig. Det er interessant å se hvordan ulike fylkeskommuner opptrer i denne situasjonen. Oppland fylkeskommune har engasjert seg. Bekymringen er stor for at E136 gjennom Lesja skal bli enda mer belastet med lastebiler og trailere. Det handler om trafikksikkerhet og miljø.

I Møre og Romsdal har vi ikke registrert det samme engasjementet. Rauma kommune har vært i møter om godstoget i Oslo – uten noen fra fylkeskommunen med i delegasjonen. Så vidt vi får opplyst, har ikke Rama kommune fått en eneste henvendelse fra fylkeskommunen med tilbud om å bidra. Mandag denne uka møttes samferdselsutvalget. Var Raumabanen tema? Nei. Har fylkeskommunen abdisert i jernbanespørsmål? Det er uvanlig at et fylke med toglinje opptrer så passivt.