For fem dager siden ga det svenske jernbaneselskapet Green Cargo beskjed om at de gir opp å kjøre godstog på Raumabanen. Dette er Møre og Romsdals eneste jernbanestrekning og forbindelse til jernbanenettet ellers i landet og til utlandet. Når Green Cargo trekker seg fra Raumabanen etter bare ni måneders drift, er det et sjokk, både for næringslivet, lokalsamfunnet Åndalsnes og det politiske Møre og Romsdal.

Det er åpenbart at Green Cargo har opplevd det samme som forgjengerne Cargolink og det norske statsselskapet Cargo Net; det har vært vanskelig å tjene penger på å frakte gods mellom Oslo og Åndalsnes. Forklaringen er sammensatt: Uregelmessighet på Dovrebanen, uforutsigbare stengninger av Raumabanen når det har vært rasfare fra Mannen, for dårlig tilgang til omlastingsmulighetene på Alnabru, og generelt at godstog må vente mens persontog har rangen først på skinnegangen.

Vi har i flere år vist til at politikernes målsetting om å få mer gods over fra veg til jernbane, ikke henger sammen med virkeligheten. Regjeringen investerer mer for at Norge skal ha et moderne jernbanenett. Men det tar år. I mellomtida kaster godstransportørene inn håndkleet. Togsatsingen og klimatiltakene for å få færre lastebiler på vegene og mer gods over på bane, har spilt fallitt. Godstogenes skjebne på Raumabanen er ikke en lokal Rauma-sak, den angår hele næringslivet i fylket. Mest handler det om politikk. Skal godsmengden med jernbanen økes, må transportørenes rammevilkår bedres. Jernbanepolitiker Arne S. Lillehagen har løftet fram en spennende tanke: Gi jernbanen grønne sertifikat. Mener Stortinget og regjeringa alvor med miljøsatsingen, kan mer gods på jernbane belønnes med en miljøpremiering i form av rene penger – akkurat som i kraftbransjen. Samfunnsgevinsten i form av lavere CO₂-utslipp, mindre vegslitasje og færre ulykker vil vise seg å bli betydelig.