Storkontrollen av trafikken gjennom Romsdalen forrige uke, var et svært bra tiltak. Politi fra hele Møre og Romsdal deltok sammen med Statens vegvesen, tollvesenet, Utrykningspolitiet og ATK i det som var tidenes mest omfattende trafikkontroll. Samtlige kjøretøy som kjørte E136 gjennom Romsdalen ble stanset og kontrollert på Horgheim. Resultatet ga et bilde av hverdagssituasjonen på denne mest trafikkerte ferdelsåren inn til og ut av fylket vårt: To vogntogførere og to personbilsjåfører fratatt førerkortet på grunn av mistanke om ruskjøring. Dessuten en rekke tilfeller der tunge kjøretøy hadde for mye last og for dårlig sikret last.

En ny kontrollstasjon er under planlegging på Marstein, få kilometer fra Horgheimseidet. Stasjonen vil gi trafikketatene og politiet langt bedre arbeidsforhold, og legge til rette for mer utstrakt kontrollvirksomhet. Uavhengig av at den nye stasjonen står ferdig, viser forrige ukes storkontroll at det er nødvendig å overvåke trafikken gjennom Romsdalen enda nøyere enn hittil. Hvert døgn ruller mer enn 500 vogntog gjennom Romsdalen. En amerikansk undersøkelse viser at vogntog med tekniske feil har nesten dobbel så høy risiko for å havne i ulykker enn feilfrie vogntog.

E136 gjennom Romsdalen er på flere strekninger en krevende veg, med krappe svinger, smal kjørebane og jernbaneunderganger. Vinterstid er stigningen fra Verma til fylkesgrensa mot Oppland problemstrekning for biler som ikke er godt nok skodd. Flere saker fra rettssystemet viser at E136 er innfallsporten for smuglere av alkohol og narkotiske stoffer inn til Møre og Romsdal. Summen av alle forhold tilsier at både politiet og Statens vegvesen bør intensivere kontrollvirksomheten langs E136. Storkontroller vil nok høre sjeldenhetene til, men hyppige kontroller av kjøretøy, sjåfører eller fart vil gjøre den sterkt trafikkerte europavegen mye tryggere.