Regionvegsjef i Statens Vegvesen, region Midt, Berit Brendskag Lied, hadde på trykk en viktig kronikk i Romsdals Budstikke og Sunnmørsposten lørdag 03. september med overskriften E136 ut i Europa.

Jeg tillater meg å sitere « Mange er opptatt av E136, vegen som går fra Dombås til  Ålesund, og som er en de viktigste vegene i Møre og Romsdal. Det er denne vegen det kjøres flest varer inn og ut av fylket, og derfor omtales strekningen som eksportvegen.

Faktisk er Møre og Romsdal det nest største eksportfylket i landet! Trafikken, både totalt sett, og når en ser på kun lastebiler, er større i Romsdalen enn øst-vest kryssingene lengere sør i landet. Vegen knytter Møre og Romsdal til Europa.

Standarden på vegen slik den er i dag, på store deler av E136, fyller ikke dagens behov.» Sitat slutt.

Det nevnes at veien har fått god skredsikring langs Romsdalsfjorden gjennom Vågstrandstunnelen, Måndalstunnelen og Innfjordtunnelen, det er bedre fremkommelighet i Romsdalen, særlig gjennom større tiltak mellom Sogge og Horgheimseidet/Trollveggen. Vi har fått redusert reisetid etter at Tresfjordbrua sto ferdig. Dette er flott og blir applaudert av en samlet transportnæring og reiselivsnæring.

Regionsjefen skriver i sin kronikk at Statens Vegvesen jobber med å finne ut av hvordan vi beste mulig kan møte morgendagens behov på strekningen E136 Romsdalen.

Krabbefelt/forbikjøringsfelt Rødstøl - Stuguflåten er en nødvendighet og av trafikksikkerhet hensyn må komme på plass så raskt som mulig.

Norges Lastebileierforbund med Dagrun Krakeli i front har i flere år kjempet for en utbygging av E136 Romsdalen, vi blir svært urolig når vi leser at regionvegsjefen nevner i sin kronikk «en utbedring av svingene Marstein-Flatmark.»

Norges Lastebileierforbund har gjennom flere år i sin kamp for en utbygging av E136 gjennom Romsdalen vært klar på at strekningen Flatmark – Monge - Marstein må ha en ny veitrase og en helhetlig utbygging. Det betyr at strekningen som er 8,4 km lang må få 2 ny tunneler en på 420 meter og en på 1350 meter. Det igjen betyr at økt trafikksikkerhet med at 3 rasparti på strekningen Skikrifonna, Mongeura 1 og 2 blir eliminert. Ved Skiri blir en smal jernbaneundergang som ligg i 90 graderes kurve eliminert.

For tungtransporten, busstransporten og alle øvrige trafikanter er det få utbygginger som hever trafikksikkerheten mere enn denne utbyggingen gjennom Romsdalen vil gjøre.

Norges Lastebileierforbund vil aldri slå seg til ro og føle trygghet før strekningen Flatmark – Monge - Marstein er bygd ut etter ny og planlagt trase.

Høsten 2015 ble denne utbyggingen som eliminerer 3 rasparti og tar vekk en trafikkfarlig jernbaneundergang budsjettert til 730 mill. I premiepotten ligger en fremtidsrettet og trafikksikker E136 gjennom Romsdalen.

Får vi på plass krabbefelt/forbikjøringsfelt ved Brustugulia og en utbygging av Flatmark – Monge – Marstein vil E136 Romsdalen være oppgradert til å ta dagens trafikk behov og fremtidens behov.

Dette må på plass skal yrkestrafikken og reislivstrafikken i årene som kommer kunne ha gode trafikksikkerhets vilkår på denne viktig strekningen inn til vårt fylke. Bare i reiselivssammenheng og cruisebåtsatsingen ut fra Åndalsnes, vil det daglig i fremtiden være anslagsvis 50 busspasseringer daglig, på denne strekningen, i sommersesongen!

Til slutt vil jeg gi ros til Statenes Vegvesen for stor aktivitet landet rundt, det gjelder også i vårt fylke. Dere gjør et flott jobb, på turer rundt i landet har jeg aldri opplevede slik en aktivitet i veiutbyggingene som de siste årene.

Nå bør det være E136 Romsdalen sin tur og med Statens Vegvesen på laget håper vi på en fortgang i planene som medfører en utbygging av strekningen Flatmark -  Monge – Marstein som overfor beskrevet, alt annet vil være som å gå baklengs inn i fremtiden.

Regionvegsjefen har selv beskrevet E136 Romsdalen som den  viktigste veien i vårt fylke, kan vi håpe på beskrivelsen medfører en fremtidsrettet utbyggingen av Flatmark-Monge-Marstein.

Svein Kroken

Åndalsnes 21. september

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook