LEDER ONSDAG 13. JULI:

Aldri feil å bruke sunn fornuft

«En slik «plakat» vil gjøre det lettere for bloggerne.»

Retningslinjer Susanne Kaluza har fått med seg mange viktige bloggere på en Sunn Fornuft-plakat. Foto: NTB scanpix

Leder

Trenger norske bloggere en Sunn Fornuft-plakat? I dag lanseres de nye retningslinjene for dem som blogger om trening og kosthold. Hensikten er å gjøre innflytelsesrike skribenter mer bevisst på hvordan blogginnleggene kan påvirke leserne. Bak ideen står redaktør Susanne Kaluza i Kvinneguiden, og hun har fått med seg over 50 bloggere.

I Norge er de mest populære bloggene skrevet om kvinner – og de leses mest av kvinner, helst jenter og unge kvinner. Veldig mange av bloggene handler om trening, kosthold, livsstil og hvordan få den kroppen de helst vil ha. Det er en kjent sak at flere jenter sliter med dårlig kroppsbilde, og da er det viktig at de som skriver for så mange unge kvinner ikke påvirker i feil retning.

Linnéa Myhre er blant dem som overfor Klassekampen har begrunnet behovet for en blogg-plakat. «Bloggeren må ikke lage en mal som leseren skal følge. Det kan være ødeleggende», sier Myhre som sjøl har vært åpen rundt egne tidligere spiseforstyrrelser.

Vi registrerer at blogg.no-sjef Kjetil Manheim advarer mot at de nye retningslinjene ikke må bli en moralistisk liste. Vi har forståelse for at han ikke vil kneble bloggerne – det strider mot intensjonen med blogger. Men akkurat som at tradisjonelle medier har sin Vær varsom-plakat, bør også bloggerne ha en «sjekkliste» de kan måle seg opp mot for å unngå skadelige effekter som verken bloggerne eller leserne ønsker. En god skribent får fram sine poeng uten å fortelle hvor mye de veier, hvilken klesstørrelse de har eller hvor få kalorier de tar inn.

For alle som skriver i det offentlige rom er det viktig å tenke over hvordan budskapet mottas hos leseren og hvilke konsekvenser det kan ha. Sunn Fornuft-plakaten kan gjøre bevisstgjøringen lettere.