I går møttes de nordiske kulturministrene i den finske hovedstanden Helsinki. Det var Norges kulturminister, Linda Hofstad Helleland, som hadde tatt initiativ til en felles nordisk utredning om hvordan globale aktører som Facebook og Google påvirker resultatene for den nordiske mediebransjen.

Det er ingen tvil om at de store internasjonale nettgigantene forsyner seg grådig av det norske annonsefatet. Hver femte norske annonsekrone forsvinner til de California-baserte selskapene.

Når norske annonsører gir fire milliarder kroner til de internasjonale nettgigantene, får det en dobbel negativ virkning. Pengene går rett inn på konto i lavskattland slik at Norge går glipp av skattekronene. Samtidig forsvinner penger som ellers kunne ha generert ny aktivitet i Norge.

Tradisjonelle norske mediehus taper i denne kampen, og mindre kroner i kassa betyr mindre norsk journalistikk. Både nasjonale og lokale aktører merker dette, og det bekymrer Kulturdepartementet. Sterkt svekket medieøkonomi får konsekvenser for mediemangfoldet, og det er en trussel for demokratiet fordi medienes mulighet til å ivareta sitt viktige samfunnsoppdrag blir svekket.

Vi hilser statsrådens nordiske initiativ velkommen. Problemet er nemlig det samme i våre naboland. Det er ikke slik at politikerne skal kunne bestemme hvor folk vil annonsere, men de kan gi norske medier rammevilkår som gjør det mulig for dem å konkurrere på like vilkår med selskapene som slipper å skatte for inntektene. Vi frykter at arbeidet går for seint. Når man skal utrede hvordan sosiale mediers økonomi truer nordiske mediehus, kan man ikke holde på i over et år. Til det går denne delen av verden så altfor fort.