Lenge anbefalte myndighetene oss om å kjøpe dieselbil istedenfor biler med bensinmotor. Dieselbiler slapp ut mindre CO2 og skulle være mer miljøvennlige.

Mange lyttet til myndighetene og ble motivert av at prisen både bil og drivstoff ble langt gunstigere enn med bensinmotor. – Fra 2000 til 2007 var det en sterk økning i salget av dieselbiler, fra 10 til 75 prosent av det totale bilsalget, skrøt finansminister Sigbjørn Johnsen av, i en pressemelding for ni år siden.

Men ni år etter er det ikke like hyggelig å være eier av en dieseldreven bil. Nå vet vi at luftforurensing blir et større problem med diesel. Alle med dieselbil risikerer å møte forbud mot å kjøre i flere norske byer.

I dag vil byrådet vedta et forbud mot dieselbiler på kommunale veger i Oslo, på dager med høg forurensing.

I går ble det kjent at Arbeiderpartiet innen 2030 vil at alle nye biler som selges i Norge, skal være utslippsfrie. Også flere av de andre partiene har signalisert en slik målsetting.

Dieselbilen er blitt verstingen når det gjelder luftforurensing i store byer, men utenfor byene er det trolig fortsatt bedre for klimaet med diesel framfor bensin. Likevel er det ingen tvil: Framtidas bilpark vil måtte bli utslippsfri.

Mange som har kjøpt dieselbil for noen år tilbake, kan med rette føle seg lurt av oppfordringen fra myndighetene. Et godt svar på det er å premiere ekstra utskifting av dieselbiler, til biler med lav- og nullutslipp. Det motiverte i hvert fall mange til å kjøpe dieselbil i sin tid.