Natt til mandag forsvant 13 TV-kanaler fra dekoderne til alle Canal Digital-kundene. TVNorge, Max og Eurosport er blant kanalene som ble borte over natta for en million norske abonnenter. Her i distriktet rammer dette hardt. Canal Digital har vært den klart dominerende aktøren på kabelnettet, og to av kanalene som forsvant er de som skal vise Moldes kamper både i Dubai og seinere i Europaligaen mot Sevilla.

Mens tv-seere i Oslo-området og andre større byer har kunnet velge mellom flere aktører på dette markedet, har Canal Digital hatt et slags monopol på kabelnettet i Romsdal. Nå har Altibox kommet inn i samarbeid med Istad Fiber, og mange velger nå å benytte seg av at Canal Digital droppet bindingstida for dem som ville hoppe av etter at 13 kanaler forsvant.

Striden handler om penger og makt. Discovery mener at Telenor ikke vil betale hva innholdet koster og at de har økt prisen til kundene uten at kanalene har fått noen økning i betaling. Og da er vi ved kjernen til det som er tema i hele mediebransjen. Det koster penger å skape innhold i tv-kanaler – akkurat som det koster å lage innhold i Romsdals Budstikke eller på Rbnett. På en eller annen måte må dette betales. Samtidig koster det å distribuere innholdet til kundene.

Telenor har gjennom telefonlinjene allerede sikret seg ledninger og rør inn i huset ditt, og det som før var telefon, er i dag bredbånd og kabel-tv. Dermed har de opparbeidet seg en mektig posisjon i det nye tv-bildet. Vi ser mer og mer tv på nett, og det betyr mer inntekter til Telenor.

Men det hjelper lite med ledninger og brede bånd hvis man ikke har innhold å fylle det med. Slik sett er det lett å forstå at Discovery ønsker en større bit av kaka som tv-seerne betaler. For kundenes skyld håper vi striden løser seg raskt.