Uttalelser fra ordføreren i Gjemnes, gjengitt i bladet «Gjemnesnytt», tyder på at fylkesmannen måtte ha vært svært ivrig etter å møte administrasjonen og politikere i Gjemnes, etter selvstendighetsvedtaket i kommunestyret den 28.juni d.å. Møtet skulle visstnok ha skjedd allerede i juli, og vi tror gjerne at «situasjonen» med de mange NEI til sammenslåinger spesielt her i fylket, bl.a. som i Gjemnes, har hatt stor betydning for minister Sanner sin forlengelse av fristen. Koplingen er nok kort mellom partifrender i regjering, fylkesmann, i Molde kommune samt «kraftige makter» også i Gjemnes.  Etter hva vi kjenner til og av ordførerens orientering i «Gjemnesnytt», har vel dette vært et ikke-offentlig møte. Ordføreren opplyser likevel såpass i bladet at signalene fra fylkesmannen er at de etter «stor sannsynlighet vil tilrå at Gjemnes kommune slås sammen med Nesset, Molde og Midsund».

Etter vårt og mange andre sitt syn, vil dette i så fall bli en så gigantisk kommune at byråkratiet ikke vil minke, men derimot øke sterkt i forhold til dagens fire kommuner. De såkalte «delkommuneutvalgene» som til slutt også flere sammenslåingsentusiaster måtte innse ville bli nødvendig om slik gigantisk kommune i det hele tatt skulle ha en sjanse til å «holde sammen», vil lett bli noe som i realiteten vil få svært liten innflytelse, sannsynligvis også uten særlige «økonomiske muskler». Dermed vil dette etter stor sannsynlighet ende opp med at ingen vil engasjere seg i disse utvalgene. Vi er derfor også med det som bakgrunn svært bekymret for vårt lokaldemokrati, som skrittvis fra grunnlovsåret 1814, via de påfølgende formannskapslovene i 1837 har utviklet seg til folkenes gavn. Vårt lands spredte befolkning, ved et ønske fra i alle fall noen politiske partier om at «hele Norge skal være i bruk», henger nøye sammen med nettopp vårt godt utviklede og sammenvevde lokaldemokrati. Noen av våre politikere, overrepresentert i enkelte partier, evner ikke, eller vil ikke se dette. Derfor går de åpent inn ved påvirkning i kommunereformen for at dette vil ende med redusert lokaldemokrati og selvstyre.

Vi undertegnede, som også skrev under brevet i februar til Gjemnes kommune med varsel om igangsatt underskriftsaksjon med krav om folkeavstemning, har derfor følgende spørsmål til både ordføreren i Gjemnes og fylkesmannen med flere:

* Holdt i det hele tatt ordfører Sjømæling og andre representanter fra kommunen overfor fylkesmannen, sterkt på at lokaldemokratiet har talt, ved det faktum at innbyggerne gjennom meningsmåling og folkeavstemning, samt vedtakene i formannskapet og kommunestyret, klart har sagt, og dermed vil at Gjemnes skal fortsette som egen kommune? Eller var det bare en vag motstand, der det nå er fare på gang for en omkamp i kommunestyret når fylkesmannens kart kommer på bordet og skal «høres»?

* Har fylkesmannen eller for så vidt noen politikere i Gjemnes, en agenda/ønske om ytterligere styrking av Molde på bekostning av Kristiansund og Nordmøre? En gigantisk kommune som skissert vil ikke gagne befolkningen i disse totalt sett, men Molde by vil bli styrket av det, sett i forhold til Kristiansund og Nordmøre. Nordmørskommunene vil i så fall tape ei nær tilknytning med Gjemnes fra «tidenes morgen», beliggende i det samme fjordlandskapet der nye vegforbindelser har oppstått og andre er under planlegging. Tross bedrede kommunikasjoner på Nordmøre, som bl.a. har gjort at Kristiansund har fått igjen noen av sine fortrinn samferdselsmessig, ønsker altså fylkesmannen Gjemnes slått sammen mot Molde.

* Har ikke fylkesmannen også et vidt samfunnsansvar overfor fylket som helhet, og konkret i dette tilfellet de to nordlige deler av fylket Romsdal og Nordmøre, slik at ikke balansen rokkes ytterligere til stor fordel for den ene delen, på bekostning av den andre delen?

* Vi spør også derfor, om den pressituasjonen som ikke ser ut til å minke tross vedtaket om å stå som egen kommune, men derimot ser ut til å øke, -om den hovedsakelig er konstruert av en «Moldetro» del av politikere og andre innflytelsesmektige personer i indre del av Gjemnes, sammen med fylkesmann/ass. fylkesmann og deler av miljøet i Nesset/Molde/Midsund. Likeså tyder det på at vi har en «ullen»/uklar ordfører i Gjemnes, tross sin tilhørighet i Senterpartiet. Det er ellers det partiet i landet som for så vidt virker mest tydelig som forsvarer av lokalstyret/lokaldemokratiet og skulle være opptatt av at særlig bygdene bebos og er i bruk.

De «Moldetro» i dette tilfellet, ser derfor ut til ikke å ha tilstrekkelig respekt for den grundige prosessen som er gjort i Gjemnes kommune, med meningsmåling, folkeavstemning og behandling i formannskap og kommunestyre, som vedtok at Gjemnes skulle bestå som egen kommune.

Med grunnlag i totalresultatet av folkeavstemningen (både de som primært ønsket sammenslåing og de som sekundært mente det) ga ikke det noe klart retningsvalg, og derfor vedtok heller ikke kommunestyret noe retningsvalg i tilfelle stortingsbehandlingen neste år resulterer i tvangssammenslåing av Gjemnes med en eller flere kommuner i nord- eller sør.  Faktisk gjorde de stikk i strid med de «kreftene» som nå synes å virke, at samarbeidet med nordmørskommunene (Orkidé) skulle fortsette! Dette utelukker selvsagt ikke at samarbeide også med Romsdalskommuner etter behov kan skje for fremtiden.

Så etter vårt syn må det ved en eventuell tvang om sammenslåing i stortingsbehandlingen, noe vi uansett mener blir svært galt, bli slik at vi i så fall må få ei ny folkeavstemning i Gjemnes kommune for å avgjøre hvem vi i slikt tilfelle tvinges til/ønsker å slå oss sammen med.

Ole Johan Warvik

Oddbjørn Aspås

Anna Øren Skomsøy

Martin Ohren

Nils Tore Leivdal

Fredrik Fredrickson

Erling Stenberg

Øyvind Silset

(Redaksjonen hadde først skrevet Silsets navn med h til slutt. Vi beklager det. Red anm)

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook